STJERNEFABRIKK:  TV 2 har hatt en rekke talentkonkurranser de siste åra, og har skapt en hel gjeng av nye kjendiser, som Aleksander With, Tone Damli, Jorun Stiansen, Kurt Nilsen, Alejandro Fuentes, Sandra Lyng Haugen, Margaret Berger, Kjartan Salvesen, Tommy Fredvang, Eva Weel Skram og Chand Torsvik. Illustrasjon: Pål Dybwik, Dagbladet/Stella Pictures
STJERNEFABRIKK: TV 2 har hatt en rekke talentkonkurranser de siste åra, og har skapt en hel gjeng av nye kjendiser, som Aleksander With, Tone Damli, Jorun Stiansen, Kurt Nilsen, Alejandro Fuentes, Sandra Lyng Haugen, Margaret Berger, Kjartan Salvesen, Tommy Fredvang, Eva Weel Skram og Chand Torsvik. Illustrasjon: Pål Dybwik, Dagbladet/Stella PicturesVis mer

- TV 2 er en talentfabrikk

TV 2 produsert et titalls kjendiser gjennom sine reality-program. Det har vært essensielt i konkurransen mot NRK, mener ekspert.

(Dagbladet): - Med TV 2s underholdningsprogrammer er det blitt skapt langt flere stjerner i Norge enn det ville blitt gjort uten, sier Morten Wiberg, tv- og radiosjef i mediebyrået Carat.

I høst fyller kanalen 20 år, og til tross for reality-konkurransenes relativt unge alder, har TV2 sendt flere sesonger av «Idol», «Norske talenter», «X Factor», «The Voice», «Det store korslaget» og «Stjerner i sikte».

Unge håpefulle har stått i kø for å få sine sekunder i rampelyset, og Tone Damli, Kurt Nilsen, Eva Weel Skram og Maria Haukaas Mittet er noen av dem som har kickstartet karrieren med nummer på brystet.

Det har hatt mye å si også for kanalen.

- Programmene har betydd mye for TV 2s mulighet til å få gode seertall i helgene, spesielt for å ta opp konkurransen med NRK. Det startet for alvor med «Idol», og disse familiekonseptene har løftet TV 2 betydelig. Kanalen har mye å spille på. Det må de som allmennkringkaster, men i forhold til musikkartister er de en talentfabrikk, sier Wiberg og fortsetter:

- Det løsnet for alvor da de fikk disse talentkonkurransene, som har vært en suksessfaktor for kanalen.

- Stor betydning Jubilanten selv innrømmer at programmene har betydd mye.

- Gjennom disse programmene, som har gått i nærmere ti år, er vi blitt en av Norges viktigste leverandører av nye talenter. Vi var ikke like sterke på fredagskvelden før disse programmene. Det norske folk er glad i musikk, og disse programmene engasjerer, sier Bjarne Laastad, informasjonsmedarbeider i TV2.

Programmene har vært svært populære hos seerne. «Idol»s finalesending i 2005 er en av kanalens absolutt mest sette programmer gjennom de 20 åra den har eksistert, med nærmere 1,5 millioner seere. I fjor lå både «Idol» og «Norske talenter» på topp ti-seerlista.

- Få er liv laga Til tross for det store omfanget av programmer og deltakere, er ikke musikksjefen i NRK P3 like imponert.

- TV2 har vært ekstremt flinke til å satse på musikkunderholdning, og all honnør til dem for det. Når det gjelder utslaget for norsk musikk er det sjokkerende og overraskende få som har vist seg liv laga i etterkant. Kurt Nilsen står igjen som en stor artist helt alene. Han framstår som en hel artist og kan leve av musikken i flere år framover, sier Mats Borch Bugge.

Han tror det er flere årsaker til at deltakerne ikke har holdt seg varme i rampelyset.

- SJOKKERENDE  musikksjef i NRK P3, Mats Borch Bugge, mener det er overraskende få som har klart å stable en musikkarriere på beina etter at de har deltatt i en talentkonkurranse.
- SJOKKERENDE musikksjef i NRK P3, Mats Borch Bugge, mener det er overraskende få som har klart å stable en musikkarriere på beina etter at de har deltatt i en talentkonkurranse. Vis mer

- De har i stor grad speilet dagens musikkmarked - de har vært forgjengelige. Publikum er opptatt av det som skjer her og nå. Sangkonkurranser er i stor grad en enkel måte å få plass i media på. Mange er nok vel så drevet av ønsket om å bli sett som å få en lang karriere, sier han og fortsetter:

- Jeg opplever at mange plateselskaper ser på utgivelsene som et pliktløp. Derfor blir mange dratt inn i et univers de ikke hører hjemme i, og en falskhet henger over artisten.

- Unik mulighet Jan Fredrik Karlsen har vært dommer i flere av talentkonkurransene, og ble manageren til Kurt Nilsen etter han stakk av med «Idol»-seieren i 2003.

For Nilsen var deltakelsen svært viktig.

- «Idol» er en helt unik mulighet til å vise fram det talentet man besitter til publikum, og konseptet har fostret mange artister. Uansett hvor mange hits man får i etterkant, er du gitt en fantastisk mulighet av TV2 som det gjelder å forvalte riktig, sier Karlsen.

Som manager mener han det er viktig hvilke skritt man tar i ettertid.

- Det er mange måter å forvalte en karriere på, og det er viktig å ta tak i det artisten har i seg og forsterke det. I Kurt sitt tilfelle har vi truffet et publikum som har satt pris på det han har gjort, sier Karlsen.

- UNIK MULIGHET Realitydommer og manager Jan Fredrik Karlsen mener det er viktig hvordan man forvalter karrieren etter konkurransen. Foto : Sjur Stølen / Dagbladet
- UNIK MULIGHET Realitydommer og manager Jan Fredrik Karlsen mener det er viktig hvordan man forvalter karrieren etter konkurransen. Foto : Sjur Stølen / Dagbladet Vis mer