BRUTT GOD PRESSESKIKK: Pressens Faglige Utvalg mener prosessen rundt TV 2-programmet «Nyttårsfest» var uryddig. Programmet ble sendt fra restauranten Vaaghals, som Arne Hjeltnes har en eierandel i. Hjeltnes var også programleder. Foto: Siv Johanne Seglem / Dagbladet
BRUTT GOD PRESSESKIKK: Pressens Faglige Utvalg mener prosessen rundt TV 2-programmet «Nyttårsfest» var uryddig. Programmet ble sendt fra restauranten Vaaghals, som Arne Hjeltnes har en eierandel i. Hjeltnes var også programleder. Foto: Siv Johanne Seglem / DagbladetVis mer

TV 2 er felt i PFU for Arne Hjeltnes-program

Laget reportasje fra restaurant han selv er medeier i.

(Dagbladet): TV 2 sendte mandag 29. desember 2014 et program med tittelen «Nyttårsfest».

Programmet ble sendt fra restauranten Vaaghals i Oslo sentrum, der tema var matretter og tilhørende drikke som kunne egne seg til en nyttårsfest.

Programleder var Arne Hjeltnes.

«Uryddig prosess» Det er en tv-seer som har klaget TV 2 inn til PFU, som viser til at kanalen ikke opplyste om at Hjeltnes er medeier i restaurant Vaaghals.

Pressens Faglige Utvalg (PFU) er enig med klager, og mener prosessen har vært «uryddig».

Klageren mener derfor at det foreligger brudd på VVP 2.3, om at redaksjonelle medarbeidere må unngå interessekonflikter og dobbeltroller som kan svekke deres troverdighet.

TV 2 viste i PFU til at Arne Hjeltnes kun har en eierandel på fem prosent, og at Hjeltnes ikke er fast ansatt i TV 2. Kanalen la også til at programmet var produsert eksternt.

Pressens Faglige Utvalg var ikke enige, og mente kanalen selv må stå til ansvar for eksterne produksjoner kanalen sender, og at størrelsesandelen på Hjeltnes eierandel ikke er relevant for om god presseskikk er fulgt eller ei.

- Avgjørelsen er feil Arne Hjeltnes skriver i en SMS til Dagbladet at han opplyste TV 2 og produksjonsselskapet om eierandelen hans i restauranten, etter at de hadde valgt Vaaghals som innspillingssted.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det var en prosess jeg ikke var med i, skriver han.

Han mener PFU overser en rekke andre kokkeprogram.

- Jeg syns det er problematisk at PFU ser bort fra alle program om mat der kokker er programledere, og det blir filma på restaurantene deres uten at det har blitt opplyst om eierforhold. Jeg likte heller ikke personfokuset og insinuasjonene om min rolle i behandlinga i PFU, så lenge jeg har vært åpen og korrekt i denne saken, skriver han.

Han mener dommen er feil.

- Det var i tillegg verken et program om restaurant Vaaghals eller maten der. Kokken var ikke fra Vaaghals. Jeg mener avgjørelsen er feil, og vil føre til at tv-kanalene må opplyse om eierforhold til alle opptakssteder der medvirkende arbeider eller har tilknytning til. Det er ikke gjort i et utall TV-program til nå.

Dagbladet har vært i kontakt med TV 2, som foreløpig ikke har kommentert saken.