TV 2 felt etter monsterklage

PFU jobbet med saken i over 10 timer.

(Dagbladet): I dag behandlet Pressens Faglige Utvalg det som skal være tidenes mest omfattende presseklage i Norge - i sin opprinnelige form på over 1800 sider, med påstand om 4000 brudd på god presseskikk.

PFU feller TV 2 for tre punkter PFU-leder Alf Bjarne Johnsen ledet i ettermiddag en pressekonferanse i forbindelse med behandlingen av klagen. Han startet med å fortelle om saksforholdene og utgangspunktet for klagen.

- Utvalget understreker at sakskomplekset er svært viktig og at mediene som har omtalt saken skal ha honnør for det.

- TV 2 hadde over lang tid arbeidet med saker tilknyttet nevrokirurgisk avdeling ved Oslo Universitetssykehus, fortsetter Johnsen.

Utvalget endte opp med å felle TV 2 for brudd på Vær Varsom-plakatens punkt 4.14 - altså imøtegåelsesretten. Et mindretall på to stykker ønsket ikke å konkludere med fellelse på dette punktet.

Enstemmig ga PFU hjernekirurg Per Kristian Eide, og klageskriver Anders Cappelen, også medhold i punkt 3.2: «Vær kritisk i valg av kilder, og kontroller at opplysninger som gis er korrekte.» Videre feller utvalget TV 2 for brudd på punkt 4.1, som innebærer å «legge vekt på saklighet og omtanke i innhold og presentasjon».

Aftenposten og NTB felles Også følgeklager mot andre medier er behandlet i dag.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Aftenposten felles for ikke å ha fjernet en leserkommentar i gjengivelsen av TV 2s materiale på nett.

Også NTB felles for å ha fremstilt det som at pasient døde som følge av Eides forskningsprosjekt, noe som ikke var tilfellet.

Bergens Tidende ikke felt - For NTB går det på noe som egentlig er en redigeringsfeil, forklarer Johnsen.

PFU klarer ikke finne tilstrekkelig kildekritisk dekning for gjengivelsen til NTB.

- Når det gjelder Aftenposten blir de felt for ikke å ha fjernet en leserkommentar før etter at klagen kom inn, forklarer både Johnsen og Stavrum.

Bergens Tidende ble også klaget inn av Eide og Cappelen. De ble imidlertid ikke felt.

Johnsen sier utvalget har vurdert hvorvidt Eide ble «fair» behandlet ut fra disse punktene, men understreker at TV 2 var i sin fulle rett til å omtale saken.

Utvalget mener TV 2 har satt søkelyset på kritikkverdige forhold, slik pressen skal gjøre.

- Behandlet som alle andre klager I dag har Pressens faglige utvalg (PFU) jobbet eksklusivt med klagen i over ti timer, og holder i kveld en pressekonferanse for å avsløre sine konklusjoner.

Stavrum sier at PFU har behandlet klagen som alle andre klager, og dermed anser den som én og ikke flere.

Etter det Dagbladet erfarer, er utvalgets uttalelse også unormalt omfangsrik - på mellom 8 og 10 sider. Hele uttalelsen vil ikke bli klar for offentliggjøring før i morgen.

Det er Anders Cappelen som på vegne av kirurg Per Kristian Eide ved nevrokirurgisk avdeling ved Oslo universitetssykehus har levert klagen.

Den retter seg i hovedsak mot TV 2, som i over 70 nyhetsinnslag i 2012 og 2013 omtalte et hjerneforskningsprosjekt Eide ledet. Ifølge sakene skal kirurgen ha utsatt pasienter for fare og påført dem varig skade. Dette tilbakeviser Eide selv.

Sterke personangrep Ifølge Journalisten dreier hovedanklagene seg om manglende faktakontroll, utelatelse av sentral informasjon, unødige skadevirkninger og at Eide aldri fikk rimelig mulighet til å imøtegå faktagrunnlaget.

Også artikler i Aftenposten, Bergens Tidende og NTB-saker er en del av klagen. Dagbladet var opprinnelig også klaget inn, men har kommet til en minnelig løsning.

Den enorme, opprinnelige klagen skal PFU har bedt Cappelen om å redigere ned - både på grunn av omfanget, men også fordi den skal ha omfattet sterke personangrep.

Dagbladet har avdekket at TV 2-journalistene i den opprinnelige klagen omtales som «bare 25 år», «frk. Detektiv-inspirert», «tettsittende genser», «blondt, utslått hår».

Selve PFU-behandlinga gikk i dag for lukkede dører, fordi klagen også inneholder sensitiv pasientinformasjon.

FELLER TV 2, AFTENPOSTEN OG NTB: PFU har i dag behandlet tidenes største klage på 1800 sider, som inkluderer 4000 potensielle brudd på Vær Varsom Plakaten, fra Anders Cappelen. Utvalget konkluderte med at TV  2 har brutt på god presseskikk i henhold til punkt 3.2, 4.1 og 4.14. Her i midten: TV 2-reporterne Hanne Taalesen og Sophie Lund Aaserud. Til høyre med kamera: Anders Cappelen som fotograferer de som deltar på møtet. Foto: Anita Arntzen / Dagbladet
FELLER TV 2, AFTENPOSTEN OG NTB: PFU har i dag behandlet tidenes største klage på 1800 sider, som inkluderer 4000 potensielle brudd på Vær Varsom Plakaten, fra Anders Cappelen. Utvalget konkluderte med at TV 2 har brutt på god presseskikk i henhold til punkt 3.2, 4.1 og 4.14. Her i midten: TV 2-reporterne Hanne Taalesen og Sophie Lund Aaserud. Til høyre med kamera: Anders Cappelen som fotograferer de som deltar på møtet. Foto: Anita Arntzen / Dagbladet Vis mer