BRUDD PÅ PRESSEETIKKEN: PFU feller TV 2 for å låne ut sportskommentator Øyvind Alsakers stemme til reklamebruk. Foto: Scanpix
BRUDD PÅ PRESSEETIKKEN: PFU feller TV 2 for å låne ut sportskommentator Øyvind Alsakers stemme til reklamebruk. Foto: ScanpixVis mer

TV 2 felt i PFU

Brøt god presseskikk da Øyvind Alsaker deltok i Lotto-reklame.

(Dagbladet): Nylig kom det fram at tidligere VG-redaktør Bernt Olufsen klaget inn TV 2 til PFU. Han så et «grovt brudd på presseetikken» i at kanalen lånte ut stemmen til fotballkommentator Øyvind Alsaker til en Lotto-reklame som blant annet ble sendt i reklamepauser under kanalens VM-sendinger i sommer.

Nå feller Pressens Faglige Utvalg TV 2 for brudd på tre punkter i det presseetiske regelverket Vær Varsom-plakaten.

De tre punktene omhandler at redaksjoner må verne om sin troverdighet, unngå dobbeltroller eller interessekonflikter som kan true integritet og troverdighet, og unngå sammenblanding av reklame og redaksjonelt innhold.

Trodde reklame var sportssending Det var allerede i sommer, mens reklamen rullet over skjermene, at Olufsen reagerte på sammenblandingen av reklame og journalistikk.

I Lotto-reklamen retter plutselig Øyvind Alsakers kommentatorstemme seg til en sofaslitende ektemann, med beskjed om å bidra mer til husarbeidet. Den Lotto-vinnende kona har åpenbart fått råd til å kjøpe seg fotballkommentatorens tjenester.

«Jeg trodde kampen var i full gang da jeg hørte Øyvind Alsakers kommentatorstemme komme gjennom TV-apparatets høyttaler i en av VMs innledende kamper. Men så viste det seg å være et reklameinnslag for Norsk Tipping direkte i forkant av den samme kampen som Alsaker skulle kommentere,» skrev Olufsen i en post på mediabloggen sin.

Viktig å si fra - Først tenkte jeg «er nå dette så nøye, da», men senere har jeg tenkt at det er nettopp disse små lekkasjene til reklame det er viktig at PFU sier fra om. Vår rolle er jo å være forsvarsverket mot dette, sier utvalgsmedlem og Vi Menn-redaktør Alexander Øystå under behandlingen av saken.

I tillegg til de to punktene i plakaten sekretariatet hadde innstilt som brutt, tok utvalgsleder Alf Bjarne Johnsen til orde for å felle TV 2 for brudd på punkt 2.6, som omhandler forsøk på å bryte skillet mellom reklame og redaksjonelt innhold. Han fikk støtte fra et flertall i utvalget.

- Publikum må aldri tvile på at journalisten er i publikums ærend når han eller hun er på jobb, sier Johnsen.

Avviste klagen I tilsvaret TV 2 fikk komme med til PFU, avviste de klagen fra Olufsen.

«Tekstreklame oppstår når produkter og kommersielle interesser blir eksponert eller positivt omtalt på redaksjonell plass ut fra andre hensyn enn uavhengig eller kildekritisk journalistikk, og det er som man ser, åpenbart ikke tilfellet her,» skriver TV 2 i tilsvaret.

Etter dagens fellelse har ikke TV 2s sportssjef Vegard Jansen Hagen så mye å legge til, bortsett fra at de velger å forholde seg til avgjørelsen.

- Som alltid er det mye det er fristende å si når PFU diskuterer og gjør sine kjennelser. Vi vender det andre kinnet til, tar kjennelsen til etterretning og går videre, sier Jansen Hagen til Dagbladet.

Samarbeidsavtalen med Norsk Tipping opprettholdes, og Jansen Hagen understreker at TV 2 aldri følte noe press for å la en medarbeider opptre i reklamen. Filmen blir neppe å se i reklamepausene i fremtiden.

- Dette er en reklamefilm som uansett var i ferd med å avgå ved døden, og nå er det naturlig å vurdere aktiv dødshjelp, avslutter sportssjef Jansen Hagen.

«Unngå dobbeltroller» Dette er de aktuelle punktene i Vær Varsom-plakaten:

Punkt 2.2: Den enkelte redaksjon og den enkelte medarbeider må verne om sin integritet og troverdighet for å kunne opptre fritt og uavhengig overfor personer eller grupper som av ideologiske, økonomiske eller andre grunner vil øve innflytelse på det redaksjonelle innhold.

Punkt 2.3: Redaksjonelle medarbeidere må ikke ha oppdrag eller verv, økonomiske eller andre bindinger som kan skape interessekonflikter i sammenheng med deres redaksjonelle oppgaver. De må unngå dobbeltroller som kan svekke deres troverdighet. Vis åpenhet om forhold som kan påvirke redaksjonelle medarbeideres habilitet.

Punkt 2.6: Avvis alle forsøk på å bryte ned det klare skillet mellom reklame og redaksjonelt innhold. Avvis også reklame som tar sikte på å etterligne eller utnytte et redaksjonelt produkt, og som bidrar til å svekke tilliten til den redaksjonelle troverdighet og pressens uavhengighet.