SEERFLUKT: «Skavlan» flyttes til lørdag fra og med neste år. I tidligere publisert video på Instagram-kontoen til komiker Kevin Vågenes harselerte han og Skavlan med seertallene. Video: Kevin Vågenes / Instagram.Vis mer Vis mer

«Skavlan»

TV 2 flytter «Skavlan»:
- Ja, vi har tapt mot «Lindmo»

Flytter «Skavlan» til lørdager etter en lang høst med skuffende seertall.

Fra og med sesongpremieren i januar skal talkshowet «Skavlan» nå sendes på lørdager, ikke fredager, opplyser TV 2. Det ble for tøft å konkurrere mot NRKs «gullrekke», innrømmer kanaldirektør Trygve Rønningen overfor Dagbladet.

- Ja, denne høsten så tapte vi mot «Lindmo». De har gjort en fantastisk høst, og det må vi bare gratulere NRK med. Vi ser at det å konkurrere mot NRKs gullrekke er en barsk øvelse. Så det gjør at vi gjør grep for vårsesongen, sier han.

Etter at Fredrik Skavlan meldte overgang til TV 2 fra NRK, var det Anne Lindmo som tok over sendetida til den populære programlederen på fredagskvelden. Å vinne fredagen er viktig, og ikke minst beinhard konkurranse for tv-kanalene, noe som gjør at NRK og TV 2 har knivet om seerne. Nå må altså Skavlan flyttes.

- Forventningen i media har vært høyere enn hva vi hadde forutsett. Skavlan brukte 20 år på å bygge seg stor i NRK, sier Rønningen.

- Hva sier Skavlan selv om dette?

- Både vi og Skavlan har sagt at vi skulle ønske vi hadde flere seere. På et eller annet tidspunkt må man velge om man skal gjøre noe. At man nå tar et slikt grep, er vi enige om, sier Rønningen.

Dagbladet har ikke lykkes med å nå Fredrik Skavlan for en kommentar fredag ettermiddag. Som tidligere omtalt har «Skavlan» slitt med fallende seertall gjennom høsten.

  • Første uke så 440 000 (507 000) «Skavlan».
  • Andre uke: 385 000 (436 000).
  • Tredje uke: 288 000 (331 000).
  • Fjerde uke: 286 000 (320 000).

Utover i oktober og november stabiliserte fallet seg, men det holdt altså ikke mot «Lindmo». 12. oktober nærmet «Lindmo» seg millionen da 918 000 nordmenn så programlederen intervjue idrettsfamilien Ingebrigtsen.

- Vi fokuserer på den langsiktige etableringen på digitale plattformer, sier produsent og daglig leder i Skavlans produksjonsselskap Monkberry, Marianne Torp Kierulf.

- Å by på en reklamefri fullversjon på TV 2 Sumo dagen før den lineære, er forhåpentligvis et bra grep. Vi lykkes bra både lineært og digitalt i Sverige på SVT, og vår internasjonale YouTube-kanal vokser markant, så vi vet stoffet har et potensial.

- TV 2 bør få mer enn én sesong på å finne den optimale distribusjonen. I mellomtiden fokuserer redaksjonen og Fredrik på å lage så gode programmer som overhode mulig for hele vårt nordiske marked, fortsetter Torp Kierulf.