TV 2 holder Kanal 24 på pinebenken

Radiokanalen trenger 45 mill. før sommeren.

Det er nå klart at NTB sier antakelig nei det ventede tiggerbrevet fra Kanal 24. Nyhetsbyrået sier nei til en Kanal 24-emisjon. Radiokanalen trenger 45 millioner kroner før sommeren. Også TV 2s sjefredaktør Kåre Valebrokk sier nei.

Etersluk

Kanal 24 svir av penger. Kanalen startet med en egenkapital på 30 millioner kroner. Da TV 2 kom inn på eiersiden høynet tv-kanalen egenkapitalen til 60 millioner kroner og ga kanalen et lån på lån på 50 millioner kroner.

Det holder ikke lenger. Det haster for kanalen ingen hører på. Innen sommeren trenger Kanal 24 friske millioner. I går bekreftet styreleder Per Axel Koch at kanalen vil be eierne om frisk kaptial. De trenger 45 millioner kroner.

- Det er klart at det er langt mer sannsynlig at vi ikke blir med på en emisjon enn at vi blir med, sier administrerende direktør i NTB, Thor Viksveen, til Kampanje.

- Udiskutabelt skuffende


- Det er klart at utviklingen i Kanal 24 har vært skuffende. Det er udiskutabelt. NTB har fått noe annet enn det vi trodde vi skulle få, sier Viksveen.

NTB ønsker å selge aksjene sine i Kanal 24. Nyhetsbyrået eier rundt tre prosent av aksjene i selskapet, og er en av de minste eierne.

Vil ha synergi

Heller ikke storeier TV 2 sier ja til radiokanalens bønn uten videre. Det er de største eierne som ifølge styreleder Koch vil måtte bidra mest. Men per i dag er det ingen søte toner i TV2-huset:

- Vi kan ikke uten videre si ja til mesteparten, sier TV2-sjef KåreValebrokk til Kampanje.

TV2 eier 34 prosent av aksjene. - Hvis vi skal komme nærmere Kanal 24 med hensyn til eieskap, må vi se på hva vi kan få ut av kanalen, sier Valebrokk.

- Vi ser at lyttertallene har vært lavere enn det som ligger i budsjettene og dette henge nøye sammen med inntektene som de har klart å skaffe seg. Dette er en lang historie, sier konserndirektør Rune Indrøy i TV 2 til dn.no.

Vil ikke love noe

Også flere av de mindre aksjonærene er misfornøyd med utviklinga, ifølge Kampanje. I dag vil ingen av dem love friske penger:

- Agderposten er et mediehus som i utgangspunktet ser på Kanal 24 som et langsiktig engasjement. I forhold til det bebudede kapitalbehovet på 45 millioner kroner stiller vi oss avventende til det opplegget Kanal 24 presenterer for å skaffe til veie kapitalen, sier sjefredaktør Stein Gauslaa i Agderposten.

Ei heller Vårt Land som Agderposten eier 7, 44 prosent av aksjene vil ta stilling radiokanalens pengebønn nå. 21 Venture og Gudbrandsdølen Dagningen varsler at de avventer situasjonen.

Kanal-24-sjef Arne Krumsvik har tydeligvis koblet seg av eteren. I formiddag var han ikke tilgjengelig for kommentar da Dagbladet.no ringte. To ganger etter hverandre ble vi satt over fra sentralbordet til «et nummer som ikke er i bruk».

OPTIMISTISK SJEF:</B> Arne Krumsvik har fortsatt etertro. I går feiret han med sjampanje, fordi ferske lyttertall viser at kanalen har økt sin oppslutning fra seks til åtte prosent. <br>Foto: SCANPIX
SNØRER TIL PENGESEKKEN:</B> Kåre Valebrokk er mer forsiktig med feiringa. <br>Foto: SCANPIX
PRATER I VEI:</B> Programdirektør Anne Jortveit og redaksjonssjef Audhild Gregoriusdotter Rotevatn. <br>Foto: SCANPIX