Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

TV 2 kjøpte inn Gautes slippkonsert med «Farmen»-deltakere

Gaute Grøtta Grav arrangerte tvekamp på plateslippkonserten sin. - «Farmen» er en suppe av dårlig presseetikk, sier ekspert.

ARTIST: Gaute Grøtta Grav lanserte nylig albumet «Gardsgut», med hjelp fra TV 2 og «Farmen»-deltakere. Foto: TV 2
ARTIST: Gaute Grøtta Grav lanserte nylig albumet «Gardsgut», med hjelp fra TV 2 og «Farmen»-deltakere. Foto: TV 2 Vis mer

(Dagbladet): «Farmen» har vært en heidundrende suksess for TV 2 denne høsten, med mer enn 800 000 seere i gjennomsnitt.

Samtidig som «Farmen»-oppstyret har vokst, har programleder og nå artist Gaute Grøtta Grav jobbet med lanseringen av sitt første album «Gardsgut».

Da Gaute holdt slippkonsert for albumet 15. november, var «Farmen»-deltakerne Magnhild Vik og Frank Tore Aniksdal med som spesielt inviterte gjester, og møttes til tvekamp i bøtteholding midt i Gautes konsert.

Slippkonserten har blitt kjøpt inn av TV 2, og vises i sin helhet på TV 2 Sumo.

God timing - Det er klart eksponeringen fra «Farmen» er god drahjelp for Gaute som artist, sier medieekspert Jakob Schjerven ved MediaCom. Han mener at alle artister hadde brukt en slik gylden mulighet til å promotere seg selv.

- Gaute er ingen ukjent person, men som artist har han vært ukjent. Så timingen kunne ikke vært bedre, på tampen av en kjempesesong og like før julehandelen settes i gang, sier Schjerven.

Eksperter på presseetikk er ikke like imponert over hvordan TV 2 har håndtert programlederens private platelansering.

- Sammenblanding - Dette er bare enda et eksempel på en salig sammenblanding, og dessverre ikke noe nytt når det gjelder «Farmen», sier presseetikkekspert og førsteamanuensis ved Norges Kreative Høyskole Carl-Erik Grimstad til Dagbladet.

Tidligere har «Farmen» måttet tåle kritikk for å tilsynelatende la kommersielle aktører påvirke innholdet.

I 2012 viet programmet sendetid til annonsøren Lerum, blant annet i et besøk til Lerums fabrikk.

Rauma Ullvare laget en genser de kalte «Farmen-genseren» i samarbeid med Gaute Grøtta Grav, som brukte ullgenseren flittig i programmet. Også ulltøyprodusenten fikk besøk av «Farmen».

- Suppe av dårlig etikk - Det handler om en blanding av sponsorater, programinnslag og personlige bekjentskaper som til sammen blir en ganske usmakelig suppe av dårlig presseetikk. «Farmen» burde for lengst ha vært behandlet i Pressens faglige utvalg, mener Carl-Erik Grimstad.

Han peker på at også underholdningsprogrammer er underlagt presseetiske regelverk som Vær varsom-plakaten, og har et ansvar for å opprettholde pressens troverdighet.

- Hvis dette brer om seg, blir det til slutt et demokratisk problem fordi man ikke kan stole på pressens uavhengighet, forklarer Grimstad.

TVEKAMP: Magnhild Vik stilte opp på Gautes slippkonsert, som vises på TV 2 Sumo. Foto: Skjermdump TV 2
TVEKAMP: Magnhild Vik stilte opp på Gautes slippkonsert, som vises på TV 2 Sumo. Foto: Skjermdump TV 2 Vis mer

Også presseetikkekspert Gunnar Bodahl-Johansen er kritisk til kanalens rolle i platelanseringen.

- Slike eksempler gir inntrykk av at kanalen helt åpent lar profilene sine slippe til med sine egne kommersielle interesser. Det er naturligvis slikt som undergraver pressens troverdighet, sier Bodahl-Johansen.

Gautes selskap betalte Kommunikasjonssjef Jan-Petter Dahl i TV 2 bekrefter i en e-post at kanalen kjøpte inn videoproduksjonen av slippkonserten fra Gautes produksjonsselskap. Gaute Grøtta Grav selv ønsker ikke å kommentere denne saken, og viser til TV 2.

- Hvem betalte for «Farmen»-deltakernes reise og opphold?

- Gautes produksjonsselskap betalte betalte for Franks reise og opphold, mens Magnhild fikk noen gratisbilletter siden hun bor i nærheten av Rauma Kulturhus, skriver Jan-Petter Dahl i en e-post.

-Er det helt uproblematisk at en TV 2-profil som Gaute får betalt for å promotere sin egen, private artistvirksomhet via TV 2?

- TV 2 Sumo har kun kjøpt en frittstående konsert på lik linje som vi kjøper andre musikkprogram til våre kanaler. Det ligger ikke honorar for promotering i dette budsjettet, skriver Dahl.

- Er grensen mellom kommersielt og redaksjonelt innhold tydelig nok her?

- Konserten har ingen kommersiell verdi for TV 2 utover selve visningretten. Innkjøpet er gjort ene og alene basert på redaksjonelt grunnlag av TV 2 Sumo.
-Er det innenfor «Farmen»-deltakernes avtaler at de kan delta på slike arrangementer som dette?
Ja. Vi synes det er uproblematisk at «Farmen»-deltagere opptrer som gjester i andre større produksjoner for TV 2, som for eksempel «God Morgen Norge» og «Senkveld» eller mindre produksjoner som denne.

GARDSGUT: Gaute slapp nylig sitt debutalbum. Foto: DaWorks
GARDSGUT: Gaute slapp nylig sitt debutalbum. Foto: DaWorks Vis mer
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media
Kode24 - nettavis om utvikling og koding Elbil24.no -  nyheter om elbil KK.no - Mote, interiør, og tips Sol.no - De viktigste nyheter fra nettsider i Norge Vi.no - Quiz, kryssord og nyttig informasjon Dinside.no - teknologi, økonomi og tester Se og Hør - Kjendis og underholdning Lommelegen.no - helse, symptomer og behandling