TV 2 kvitter seg med TVNorge

TV 2 selger sine aksjer i fjernsynsselskapet TVNorge til det amerikanske medieselskapet SBS Broadcasting.

- TVNorge ble et kostbart eventyr for oss, og et ulykkelig ekteskap, sier konserndirektør Rune Inderøy i TV 2 til NTB.

TV 2 kommer ut med en gevinst på salget av aksjene på 89,7 millioner kroner, men ifølge Inderøy er TVNorge tilført mer enn hundre millioner kroner underveis.

- Det har rett og slett vært en dårlig investering og en investering som aldri har svart til forventningene. Når SBS kunne gi oss en pris for aksjene som vi mente var akseptabel, er vi tilfreds med salget og den oppnådde prisen, sier Inderøy.

Vanskelig avveining

For TV 2 har salget vært en vanskelig avveining på ett punkt: TV-selskapet vet ikke hva kjøperen SBS Broadcasting som ny majoritetseier i TVNorge vil gjøre med selskapet. Ved å legge mer penger inn i TVNorge, kan selskapet bli en tøffere konkurrent for TV 2 i tiden som kommer.

SBS, som har eierinteresser i ti europeiske TV-selskaper og et større antall europeiske radiostasjoner, kjøper TV 2s andel på 49,3 prosent i TVNorge for 260 millioner kroner. SBS har fra før en eierandel på 50,7 prosent i TV-kanalen.

Konserndirektør i SBS, Markus Tellenback, sier at hensikten med oppkjøpet bunner i en strategi i selskapet om å få full kontroll over TV-stasjonen.

- TVNorge har bevist både innholdsmessig og økonomisk at de kan komme til å bli en av Norges ledende kommersielle TV-stasjoner, sier han.

Oppgjøret skjer ifølge en pressemelding fra SBS kontant, og avtalen er ventet sluttført før utgangen av juli. Avtalen er betinget av godkjennelse fra norske myndigheter.

Konfliktfylte forhandlinger

Det har vært konfliktfylte forhandlinger med SBS om eierskapet i TVNorge siden Kåre Valebrokk begynte i TV 2 1999.

For TV 2 har spørsmålet vært enten å kjøpe hele TVNorge eller å selge seg ut, men inntil nå har det ikke vært mulig å løse floken.

TVNorge når ut til 88,9 prosent av landets befolkning og er i praksis landsdekkende. Kanalen har satset tungt på reality-TV, med Big Brother, 71 grader Nord, Temptation Island og Ungkaren.

I hovedmålgruppen 12-44 år kan TVNorge skryte av å ha økt kraftig, og har nå en seerandel på 14,5 prosent, skriver avisa. Oslo

(NTB)

EN AV SUKSESSENE: Hendelsene inne i Big Brother-huset var på alles lepper under første sesong i 2001. TVNORGE-eierne kunne gni seg i hendene da deltakerne kranglet, drakk, gråt og hadde sex foran kamera. Det ble til og med et direktesendt bryllup inne i huset, da Ramsy Suleiman giftet seg med Anne Mona Hansen.