TV 2 må spare 30 mill.

TV2 har fått en elendig start på året: Kanalen taper penger og må spare inn 30 millioner kroner i løpet av året. TV2-sjef Kåre Valebrokk forsikrer at det ikke skal gå utover programmene.

- Nei, det kan jeg garantere. Dette skal ikke gå utover tv-seerne, sier Valebrokk.

Med et reklamemarked i stagnasjon og en internettsatsing som svir, kommer ikke TV2-sjefen utenom innsparinger. Ingen skal sies opp, men kostnadskontrollen skal bli mer effektiv. Valebrokk innrømmer også at ikke alle programmene i TV2s underholdningssatsing har vært like vellykte.

- Flatland-historien skulle vi vel vært foruten, sier han.

Øker kostnadene

Tv-kanalen har ikke tjent penger i det hele tatt i årets første måneder. Den går i minus. Ifjor på samme tid tjente TV2 tretten kroner på hver hundrelapp de hadde i omsetning.

Og det er ikke bare resultatet som er dårlig for TV2. Kostnadene har økt betydelig. I forhold til samme tid i fjor, har TV2-konsernet pådratt seg 42 millioner kroner i økte kostnader. Det er en økning på 13 prosent.

- Vi kom nok litt seint i gang på nyåret. Det beste hadde nok vært en tidligere start på noen av programkonseptene våre. Men reklamemarkedet er en kortsiktig bransje, og vi regner med å klare et bra resultat når året er over, sier Kåre Valebrokk.

Det er særlig «Big Brother» på TVNorge som denne våren har tatt et stort jafs av tv-seerne mellom 12 og 44 år i Norge, en målgruppe som regnes som særlig interessant for reklamekjøperne. Nesten 15 prosent av dem velger «Big Brother». Men selv om TV2 eier halvparten av TVNorge, er det ikke penger å tjene på «Big Brother».

Nyhetstimen

Kåre Valebrokk har flere ganger sagt at han er en nyhetsmann, og kanalen vurderer også hva de skal gjøre med Nyhetstimen som ble lansert i høst. Statens Medieforvaltning forlangte justeringer på grunn av reklamereglene.