Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

TV 2 misbrukt i slankereklame

- Dette godtar vi ikke.

IKKE FORNØYD: TV 2s kommunikasjonssef Jan-Petter Dahl ser alvorlig på reklamemisbruket. Foto: Espen Solli / TV 2
IKKE FORNØYD: TV 2s kommunikasjonssef Jan-Petter Dahl ser alvorlig på reklamemisbruket. Foto: Espen Solli / TV 2 Vis mer

(Dagbladet): «Viral Post avslører kjendisenes fitness-hemmelighet. Du vil både elske og hate at du ikke visste om dette tidligere!»

Slik begynner «TV 2-annonsen» som dukket opp på Facebook onsdag. Med kanalens logo plassert i venstre hjørnekant, opplyser annonsøren at du kan klikke deg videre for å «se hvordan du trener for å bli sunn og slank denne feriesesongen».

Innlegget fører deg imidlertid til Helsemakt.com, et nettsted som angivelig bedriver salg av kosttilskudd og kvinneblader.

- Grovt misbruk Når Dagbladet slår på tråden til kommunikasjonssjef i TV 2, Jan-Petter Dahl, har han ikke fått med seg innlegget.

Naturlig nok avkrefter han at kanalen står bak slankeannonsen.

- Dette er første gang vi ser at logoen vår er brukt på denne måten, og det er selvfølgelig ikke TV 2 som står bak dette, sier han og fortsetter:

- Dette er grovt misbruk, og noe vi selvsagt ikke godtar.

- Skal dere følge opp saken?

- Vi skal umiddelbart ta opp dette med Facebook, forklarer Dahl.

Facebook vil ta grep Dagbladet har vært i kontakt med Facebook via e-post, som ikke vil kommentere saken.

Millionselskapet uttalte derimot i november at de vil begynne å luke ut det de kaller «i overkant salgsfremmende» innlegg.

- Kampanjene vil gradvis bli færre, sa Facebook da.

Falske reklameinnlegg er ikke et nytt fenomen. Profilerte kjendiskvinner som Katrine Sørland, Solveig Kloppen, Dorthe Skappel og kronprinsesse Mette Marit har alle havnet i annonser uten samtykke.

Vanskelig å spore Selskapene som står bak annonseringene er ofte vanskelig å spore opp. Nettsidene kan være et sammensurium av flere portaler, og utgir sjelden kontaktinformasjon.

Professor ved Det juridiske fakultet, Olav Torvund, har tidligere uttalt til Dagbladet at Facebook bør begynne å «rydde opp».

- De står ansvarlig for alt som legges ut på deres side og materiale som eventuelt krenker noens rettigheter er dermed deres ansvar å fjerne.

Det har ikke lykkes Dagbladet å få kontakt med selskapet bak den aktuelle annonsen.

FALSK: Slik promoterer nettstedet Helsemakt.com sine produkter på Facebook, med TV 2-logo i hjørnet. Foto: Skjermdump
FALSK: Slik promoterer nettstedet Helsemakt.com sine produkter på Facebook, med TV 2-logo i hjørnet. Foto: Skjermdump Vis mer
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media