TV 2 mister seere til NRK

Det er NRK og TVNorge som har kapret mest seere i året som har gått. TV2 sliter.

Det viser tall fra Norsk Gallup for perioden januar til november.

Taper for NRK

- Tendensen er klar. TV2 taper noen seere, de andre øker, sier Christian Thune-Larsen i Norsk Gallup til Dagens Næringsliv.

TV Norge og TV3 går litt fram, men det er NRK som er TV2s store utfordrer. NRK1 og NRK2 har tatt de fleste seerne som TV 2 har tapt.

TV2 sitter igjen med en markedsandel på under 30 prosent og har tapt i underkant av tre prosent mot de andre tv-kanalene sammenlignet med fjoråret.

Trapper ned kampen

NRK på sin side har passert en markedsandel på 40 prosent.

Det må TV 2-sjefen innrømme skuffer han. Valebrokk vurderer han å gire ned kampen mot NRK og heller satse mer på å ta seere fra de andre, kommersielle kanalene.

- Å tape mot NRK er surt, å tape til de kommersielle er dyrt, sier han.

Valebrokk legger til at dette er et slag for stoltheten hans, men understreker at det ikke har betydd noe økonomisk så lenge annonsørene har betalt det de skal.

Valebrokk hadde håpet på en markedsandel på 35 prosent i år. Han tror nedgangen kan forklares med måten NRK, TV3 og TVNorge har angrepet de mest sårbare punktene i prime-time på.

<B>VIL KJEMPE MOT DE KOMMERSIELLE:</B> TV2s Kåre Velebrokk vurderer nå å trappe ned kampen mot NRK og heller satse på å ta seere fra TVNorge og TV3.