TV 2 mister seere til NRK

Det er NRK og TVNorge som har kapret mest seere i året som har gått. TV2 sliter.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Det viser tall fra Norsk Gallup for perioden januar til november.

Taper for NRK

- Tendensen er klar. TV2 taper noen seere, de andre øker, sier Christian Thune-Larsen i Norsk Gallup til Dagens Næringsliv.

TV Norge og TV3 går litt fram, men det er NRK som er TV2s store utfordrer. NRK1 og NRK2 har tatt de fleste seerne som TV 2 har tapt.

TV2 sitter igjen med en markedsandel på under 30 prosent og har tapt i underkant av tre prosent mot de andre tv-kanalene sammenlignet med fjoråret.

Trapper ned kampen

NRK på sin side har passert en markedsandel på 40 prosent.

Det må TV 2-sjefen innrømme skuffer han. Valebrokk vurderer han å gire ned kampen mot NRK og heller satse mer på å ta seere fra de andre, kommersielle kanalene.

- Å tape mot NRK er surt, å tape til de kommersielle er dyrt, sier han.

Valebrokk legger til at dette er et slag for stoltheten hans, men understreker at det ikke har betydd noe økonomisk så lenge annonsørene har betalt det de skal.

Valebrokk hadde håpet på en markedsandel på 35 prosent i år. Han tror nedgangen kan forklares med måten NRK, TV3 og TVNorge har angrepet de mest sårbare punktene i prime-time på.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer