VARSLER KUTT: I slutten av september varslet TV2-ledelsen store kutt og at hele 177 mennesker måtte gå. Fra venstre: organisasjons- og kommunikasjonsdirektør i TV 2 Sarah Willand, TV 2-sjef Olav T. Sandnes, og nyhets- og sportsredaktør Jan Ove Årsæther. Foto: Eivind Senneset, Dagbladet
VARSLER KUTT: I slutten av september varslet TV2-ledelsen store kutt og at hele 177 mennesker måtte gå. Fra venstre: organisasjons- og kommunikasjonsdirektør i TV 2 Sarah Willand, TV 2-sjef Olav T. Sandnes, og nyhets- og sportsredaktør Jan Ove Årsæther. Foto: Eivind Senneset, DagbladetVis mer

Medietilsynets rapport om den økonomiske tilstanden i norske medier

TV 2 nedbemanner og varsler kutt på 350 millioner, men ifølge ny rapport øker inntektene til de kommersielle tv-kanalene

-Tv har klart seg langt bedre enn for eksempel avishusene, sier medieekspert. 

(Dagbladet): Tirsdag offentliggjør Medietilsynet årets rapport om den økonomiske tilstanden i norske medier.

Rapporten viser blant annet at omsetningen til de kommersielle kringkasterne vokser. Dette samtidig som at TV 2 den siste tida har slitt med store økonomiske tap, 350 millioner og at 177 ansette mister jobben.

- Det har vært gode tider for tv-kanalene de siste åra, med vekst ikke bare i reklameinntekter, men også innenfor brukerinntekter og inntekter fra de store tv-distributørene som Canal Digital og Get, sier redaktør for medienettstedet Kampanje, Knut Kristian Hauger, til Dagbladet.

Tv-kanalene styrker seg

Den nye rapporten omhandler økonomien i avishusene og kringkasterne for åra 2011 til 2015. Rapporten viser at de nasjonale kommersielle kringkasterne omsatte for 6,9 milliarder kroner i 2015, og at omsetningen til disse tv-kanalene har økt med 21,5 prosent siste fem åra. NRKs driftsinntekter var på 5,6 milliarder kroner, og økte med 12,1 prosent.

«For tv utgjør inntekter fra salg av kanalpakker, distribusjonsinntekter og salg av innhold gjennom strømmetjenester, en stadig viktigere del av de kommersielle tv-virksomhetenes økonomi», heter det i rapporten.

-Tv har klart seg langt bedre enn for eksempel avishusene i denne perioden, men står samtidig foran store endringer hva gjelder både måten vi kjøper tv-reklame og ikke minst ser på tv, sier Knut Kristian Hauger og anslår at TV 2 har endret sin virksomhet fra å hente ut over 90 prosent av omsetningen fra reklame til å være delvis finansiert av bruker- og distribusjonsinntekter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Samtidig er det viktig å huske på at TV 2 har økt investeringene knyttet til rettigheter og dyr tv-sport og bare i år har kanalene investert i EM i fotball, OL, norsk Tippeliga og Premier League. Kanalen betalte blant annet 1,8 milliarder kroner for Premium League for de neste tre åra, sier han.

Avisinntektene synker

Rapporten trekker fram Google og Facebook som de to store konkurrentene til norske mediehus. Det anslås gigantaktørene hentet mellom 2,8 og 3 milliarder fra det norske reklamemarkedet i 2015, en økning på om lag 30 prosent fra året før.

Morten Wiberg, TV- og Radiosjef i mediebyrået Carat som lever av å selge annonser, mener at de «nye mediene» sterkt utfordrer avishusene, men fortsatt ikke byr på stor konkurranse for de kommersielle tv-kanalene.

- Det er foreløpig ingen dramatikk rundt salget av tv-reklame. Konsumet av tv flyttes over til digitale enheter, men fortsatt er annonser på tv mer tilgjengelig enn på digitale flater. Alt snakket om annonser på digitale flater er hausset opp, sier han til Dagbladet.

TV 2-sjef TV 2-sjef Olav T. Sandnes poengterer at Medietilsynets rapport tar for seg bransjen som helhet, ikke TV 2s økonomi spesielt.

- For eksempel kommer ikke inntektene andre kommersielle tv-kanaler har fra utenlandske spillselskaper TV 2 til gode. Rapporten viser også fallende marginer for hele bransjen; kostnadene øker raskere enn inntektene. Derfor har vi i TV 2 presentert strategien «TV 2 i 2020», hvor vi ruster organisasjonen for fortsatt å være Norges fremste leverandør av nyheter og aktualitet, sport og underholdning til norske tv-seere, skriver Sandnes i en e-post til Dagbladet.

Tirsdag legger Mediemangfoldsutvalget fram sin delrapport om kommersiell allmennkringkasting. Leder for utvalget, Knut Olav Åmås, vil ikke kommentere rapporten til Medietilsynet overfor Dagbladet.