Medietilsynets rapport om den økonomiske tilstanden i norske medier

TV 2 nedbemanner og varsler kutt på 350 millioner, men ifølge ny rapport øker inntektene til de kommersielle tv-kanalene

-Tv har klart seg langt bedre enn for eksempel avishusene, sier medieekspert. 

VARSLER KUTT: I slutten av september varslet TV2-ledelsen store kutt og at hele 177 mennesker måtte gå. Fra venstre: organisasjons- og kommunikasjonsdirektør i TV 2 Sarah Willand, TV 2-sjef Olav T. Sandnes, og nyhets- og sportsredaktør Jan Ove Årsæther. Foto: Eivind Senneset, Dagbladet
VARSLER KUTT: I slutten av september varslet TV2-ledelsen store kutt og at hele 177 mennesker måtte gå. Fra venstre: organisasjons- og kommunikasjonsdirektør i TV 2 Sarah Willand, TV 2-sjef Olav T. Sandnes, og nyhets- og sportsredaktør Jan Ove Årsæther. Foto: Eivind Senneset, Dagbladet Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

(Dagbladet): Tirsdag offentliggjør Medietilsynet årets rapport om den økonomiske tilstanden i norske medier.

Rapporten viser blant annet at omsetningen til de kommersielle kringkasterne vokser. Dette samtidig som at TV 2 den siste tida har slitt med store økonomiske tap, 350 millioner og at 177 ansette mister jobben.

- Det har vært gode tider for tv-kanalene de siste åra, med vekst ikke bare i reklameinntekter, men også innenfor brukerinntekter og inntekter fra de store tv-distributørene som Canal Digital og Get, sier redaktør for medienettstedet Kampanje, Knut Kristian Hauger, til Dagbladet.

Tv-kanalene styrker seg

Den nye rapporten omhandler økonomien i avishusene og kringkasterne for åra 2011 til 2015. Rapporten viser at de nasjonale kommersielle kringkasterne omsatte for 6,9 milliarder kroner i 2015, og at omsetningen til disse tv-kanalene har økt med 21,5 prosent siste fem åra. NRKs driftsinntekter var på 5,6 milliarder kroner, og økte med 12,1 prosent.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer