TV 2 Nyhetskanalen hadde sin sterkeste måned noensinne under NRK-streiken

Samtidig er ikke NRK tilbake på samme nivå som før streiken.

FALL I MARKEDSANDELER: NRK er ikke tilbake på samme nivå som de var før streiken, men ifølge TV-sjef Morten Wiberg i Carat, kan dette skyldes det gode været. FOTO: Vidar Ruud / NTB scanpix
FALL I MARKEDSANDELER: NRK er ikke tilbake på samme nivå som de var før streiken, men ifølge TV-sjef Morten Wiberg i Carat, kan dette skyldes det gode været. FOTO: Vidar Ruud / NTB scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Mens NRKs journalister var i streik i ni dager, hadde TV 2 Nyhetskanalen sin sterkeste måned noensinne. I mai ble nyhetskanalen Norges fjerde største TV-kanal.

Kanalen fikk en andel på 5,2 prosent, og var dermed større en TV3, melder TV 2.

- Ikke bare setter den andelsrekord, i tillegg er det rekord i daglig seertid gjennom en måned. At seerne bruker hele 49 minutter på Nyhetskanalen daglig er formidabelt, sier kanaldirektør Trygve Rønningen, i en pressemelding.

Han legger til at de ønsker å være et godt alternativ til NRK, og mener dette viser at seerne responderer godt på det.

Fall for NRK

Samtidig merket NRK streiken tydelig. Fra onsdag 2. mai til onsdag 9. mai hadde NRK en markedsandel på 34 prosent, på sine lineære TV-kanaler. Men i uken streiken pågikk, fra onsdag 16. mai til onsdag 23. mai, var markedsandelen falt til 20. prosent.

Uka etter streiken er den på 30 prosent, fire prosentpoeng under andelen de hadde før streiken startet.

Håkon Lund Sørensen, medieanalytiker i NRK, sier til Dagbladet at streiken naturlig nok påvirket seertallene.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer