FALL I MARKEDSANDELER: NRK er ikke tilbake på samme nivå som de var før streiken, men ifølge TV-sjef Morten Wiberg i Carat, kan dette skyldes det gode været. FOTO: Vidar Ruud / NTB scanpix
FALL I MARKEDSANDELER: NRK er ikke tilbake på samme nivå som de var før streiken, men ifølge TV-sjef Morten Wiberg i Carat, kan dette skyldes det gode været. FOTO: Vidar Ruud / NTB scanpixVis mer

TV 2 Nyhetskanalen hadde sin sterkeste måned noensinne under NRK-streiken

Samtidig er ikke NRK tilbake på samme nivå som før streiken.

Mens NRKs journalister var i streik i ni dager, hadde TV 2 Nyhetskanalen sin sterkeste måned noensinne. I mai ble nyhetskanalen Norges fjerde største TV-kanal.

Kanalen fikk en andel på 5,2 prosent, og var dermed større en TV3, melder TV 2.

- Ikke bare setter den andelsrekord, i tillegg er det rekord i daglig seertid gjennom en måned. At seerne bruker hele 49 minutter på Nyhetskanalen daglig er formidabelt, sier kanaldirektør Trygve Rønningen, i en pressemelding.

Han legger til at de ønsker å være et godt alternativ til NRK, og mener dette viser at seerne responderer godt på det.

Fall for NRK

FORNØYD: Trygve Rønningen, kanalsjef i TV 2. FOTO: Anita Arntzen / Dagbladet
FORNØYD: Trygve Rønningen, kanalsjef i TV 2. FOTO: Anita Arntzen / Dagbladet Vis mer

Samtidig merket NRK streiken tydelig. Fra onsdag 2. mai til onsdag 9. mai hadde NRK en markedsandel på 34 prosent, på sine lineære TV-kanaler. Men i uken streiken pågikk, fra onsdag 16. mai til onsdag 23. mai, var markedsandelen falt til 20. prosent.

Uka etter streiken er den på 30 prosent, fire prosentpoeng under andelen de hadde før streiken startet.

Håkon Lund Sørensen, medieanalytiker i NRK, sier til Dagbladet at streiken naturlig nok påvirket seertallene.

- Mindre underholdning i helgene og ikke minst fraværet av nyheter gjorde at færre så på NRKs kanaler, og de som gjorde det så kortere. At tallene går ned under en streik må vi jo tolke positivt i den forstand at publikum verdsetter det innholdet vi vanligvis sender. Publikum er ikke likegyldige til hva vi sender og NRK må hele tiden levere godt innhold for å bli brukt, sier Lund Sørensen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ser mindre på TV

Før streiken så TV-seerne i gjennomsnitt 35 minutter på NRKs lineære kanaler hver dag. Under streiken falt det til 20 minutter daglig i gjennomsnitt, mens seerne i uka etter streiken var over så på NRKs kanaler i 25 minutter hver dag.

Lund Sørensen tror det fine været kan være en grunn til at folk ser mindre på NRK nå, enn de gjorde før journalistene gikk i streik.

- Det som gjør analyser av streikeeffekten så vanskelig er at perioden med streik og perioden etterpå har vært preget av så usedvanlig flott vær i store deler av landet. Da blir det vanskelig å si hva som er streikeeffekt og hva som er effekter av pent vær og sesongvariasjoner. Derfor blir det riktigst å se på markedsandelene, som sier noe om fordelingen av de til enhver tid eksisterende seerminuttene, sier han.

Lund Sørensen mener NRK har tilnærmet samme posisjon i markedet nå, som før journalistene gikk i streik. Han tror heller ikke streiken er skyld i at markedsandelene og tiden seerne bruker på NRK har falt.

- At markedsandelene er lavere tror jeg kan forklares med vanlige variasjoner, sier han, og legger til at Viasat hadde en sterk helg med Champions League, og at NRK sendte den internasjonale finalen i Melodi Grand Prix uka før streiken.

- TV 2 kan takke streiken

I tillegg til at TV 2 Nyhetskanalen hadde sin sterkeste måned noensinne, trakk også hovedkanalen TV 2 flere seere denne måneden. De endte med en markedsandel på 20,9 prosent av alle TV-seerne. Det er en oppgang på 3,3 prosentpoeng.

- Veksten til hovedkanalen er sterk, men den påvirkes selvsagt av NRK-streiken, sier Rønningen.

Morten Wiberg, TV-sjef i Carat, mener det er naturlig at TV 2 Nyhetskanalen øker under streiken.

- De kan nok takke streiken for mye. Da var det mangel på nyhetssendinger på norske kaneler. Det er veldig fint for Nyhetskanalen å kunne markedsføre seg på dette, sier Wiberg, til Dagbladet.

Han legger til at en markedsandel på 5,2 prosent, som TV 2 Nyhetskanalen hadde under streiken, er veldig høyt sammenlignet med markedsandelen kanalen pleier å ha.

- Det er slett ikke vanlig at Nyhetskanalen er større enn TV3, sier han.

Også han tror det varme været kan være en grunn til at NRK ikke er tilbake på samme nivå som før streiken.

- Tidenes vær i Norge gjør også at seertiden går ned. Men NRK har også mistet fire prosentpoeng i markedsandeler, og det kan man anta er seere som gikk bort fra NRK under streiken, og har holdt seg på andre kanaler, sier han.