«Weediquette»:

TV 2 satser på unge menn med marihuana-tv

- Må tørre å løfte debatten, sier kanaldirektør Trygve Rønningen om programmet TV 2 har kjøpt av Vice.

GIR DATTEREN OLJE: Foreldrene til kreftsyke Mykayla (8) tror at cannabisolje kan hjelpe mot svulsten hennes. De bor i Oregon hvor marihuana er legalisert. Video: Vice SverigeVis mer Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

- «Weediquette» tar opp et viktig og kontroversielt tema, mener TV 2s kanaldirektør Trygve Rønningen overfor Dagbladet.

TV 2 har kjøpt programinnhold fra Vice sin tv-kanal Viceland, som et ledd i satsingen på at unge menn skal bruke strømmetjenesten Sumo. Et av programmene som nå er tilgjengelig heter «Weediquette», hvor programlederen utforsker verdens marihuanakultur.

I «Weediquette» settes marihuana som lege- og rusmiddel i en bruksliberal kontekst. Positive og negative økonomiske og kulturelle aspekter ved legalisering av marihuana diskuteres.

- Vi må tørre å løfte debatten. Viceland er et prisbelønnet journalistisk prosjekt som nettopp forsøker å snakke et språk som millennials forstår. Utfordringen med dagens journalistikk er nettopp å kunne nå ut til ungdom på en, for dem, relevant måte, sier Rønningen.

- Viktig debatt

- Tror dere at publikum vil reagere på et program om marihuana?

- Ja, et samfunnsdokument som dette skal skape debatt og framprovosere meninger. Vi er ikke redde for at denne programserien forherliger bruk av narkotika. Tvert imot, det opplyser mer enn det fremmedgjør.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer