«SKAL VI DANSE»: TV 2s «Skal vi danse» hadde 406 000 seere lørdag kveld. Foto: TV 2
«SKAL VI DANSE»: TV 2s «Skal vi danse» hadde 406 000 seere lørdag kveld. Foto: TV 2Vis mer

TV 2 tapte seerkrigen

- NRK har tatt et kraftig grep på helgen.

(Dagbladet): Krigen om årets TV-seere er i gang og i helga har det vært premiere på flere av høsten store programkonsepter.

Blant helgas 20 mest sette programmer, er bare tre av programmene fra TV 2, og man må helt ned på 13. plass for å finne et TV 2-program.

406 000 mennesker fikk med seg premieren på TV 2s store høstsatsing «Skal vi danse». Dette er en andel på 25 prosent.

Til sammenlikning hadde den store konkurrenten «Stjernekamp» 589 000 seere.

594 000 så fjorårets premiere av TV 2s danseprogram, ifølge nettstedet Kampanje.

- Vi hadde selvsagt håpet på høyere tall for «Skal vi danse», men tror at den energien som var i programmet på lørdag gjør at flere og flere ser på utover høsten. Også for «Skal vi danse» så øker seertallene jevnt gjennom hele sendingen, og på det meste fulgte 515.000 seere premieren, sier Jarle Nakken i TV 2 til Kampanje.

NRK hadde «Stjernekamp», «Nytt på Nytt» og «Lindmo» sesongpremiere.

«Nytt på Nytt» er helgas store seervinner med 835 000 seere og en markedsandel på 55 prosent.

Fjorårets sesong av «Skal vi danse» møtte et bunnivå med 485 000 seer i snitt.

- NRK har tatt et kraftig grep på helga. Spesielt er NRK sterke fredag og lørdag. Åpningen på «Skal vi danse» er under forventingen og det vi er vant til å se fra dette programmet. Allikevel er det et godt TV konsept og høye seertall, men konkurransen fra Stjernekamp er rett og slett for tøff, sier mediedirektør i GroupM, Jarle Thalberg.