KRITISERES: Været-programleder Eli Kari Gjengedal sender fra Kroatia denne uka, og får hard medfart av medieviter etter dette intervjuet. Video: TV 2 Vis mer

TV 2 Været:

TV 2 Været intervjuet TV 2-sponsor: - Uakseptabelt

- Svekker troverdigheten til TV 2 som formidler av journalistikk, sier medieviter Gunnar Bodahl-Johansen.

Denne uka sender TV2 Været, ledet av Eli Kari Gjengedal, fra den kroatiske byen Split. Som en del av 21. 20-sendingen i torsdag pratet Gjengedal med «Head of Sales support» Elisabeth Holmsen i reiseselskapet Apollo. Innslaget var merket med en «P» øverst i venstre hjørne. Apollo har nemlig en avtale om produktplassering med TV 2.

- Jeg merker meg, Elisabeth, at her i Split er det en del nordmenn, begynte Gjengedal.

- Hva er grunnen til at nordmenn nå reiser til Kroatia?

Holmsen kunne opplyse om at det blant annet skyldes et «fantastisk deilig klima» og muligheten til å ligge på stranda, gå på tur i fjellet, eller «bare nyte», samt et lavt prisnivå.

Videre i intervjuet snakket Holmsen om reisetider mellom Oslo og Split, og andre avganger Apollo tilbyr norske turister.

- Uakseptabelt

- Dette er en helt håpløs form for produktplassering, sier medieviter Gunnar Bodahl-Johansen til Dagbladet.

- Å bruke medarbeidere som ellers framtrer i journalistiske sammenhenger til å presentere produktreklame på denne måten synes jeg er helt uakseptabelt.

Bodahl-Johansen mener også at produktplasseringen i innslaget er for dårlig merket.

- Jeg trodde først bare det var et dårlig journalistisk arbeid, sier han.

- Dette framtrer jo for folk som et forsøk på å lage et redaksjonelt innslag, men ender opp som et rent reklameinnslag. Hvis det i tillegg skal være produktplassering, burde det vært merket mye tydeligere.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han mener innslaget mangler enhver form for journalistisk verdi.

- Man stikker bare en mikrofon opp i ansiktet til en reiselivsoperatør, som får lov til å reklamere helt uhemmet, og helt uten at det foreligger noen journalistiske spørsmål, sier han.

- Jeg mener dette svekker troverdigheten til TV2 som formidler av journalistikk. Som produktplassering er det for dårlig merket, og hadde det vært et redaksjonelt innslag hadde det vært et så dårlig journalistisk arbeid at det ikke burde vært sendt.

- Svikt i rutinene

- For å ta det fra toppen: Dette er en stor glipp fra TV 2. Her har rutinene våre svikta, sier Karianne Solbrække, nyhetsredaktør i TV 2, til Dagbladet.

Hun presiserer at avtalen mellom TV 2 og Apollo er en avtale om produktplassering, og at Apollo ikke er sponsor for 21. 20-sendingen av Været. Apollo har derimot sponset andre TV 2-sendinger.

- Vi har en avtale med Apollo som går ut på at de produktplasserer Kroatia i våre sendinger denne uka. Kroatia er altså produktet, og Eli Kari og resten av teamet er i Kroatia hele uka. Det er opp til redaksjonen å bestemme destinasjoner i Kroatia, og hva de velger å snakke om, sier hun.

Hun understreker at avtalen ikke inkluderer at TV 2 skal intervjue representanter for Apollo, og avviser at Apollo har mulighet til å påvirke spørsmålene som blir stilt.

- Her ble det rett og slett for mye Möllers Tran. Det er i utgangspunktet OK å intervjue for eksempel Apollo om Split, men her gir vi for mye tilleggsinformasjon om produkter. Det skulle vi ikke ha gjort ha gjort, og det inngår ikke i avtalen. Avtalen innebærer bare at vi skal være i Kroatia.

Hun mener avtalen med Apollo i seg selv er uproblematisk.

- Men her gir vi Apollo mer enn de betaler for. Feilen vår er at vi framhever produkter, som når Holmsen snakker om Apollos flyreisetilbud. Der går vi for langt, sier hun.

Solbrække vil ikke kommentere hvem som tok initiativ til intervjuet med Holmsen.

- Dette handler om at rutinene våre ikke er gode nok. Vi har hatt avtaler om produktplassering der vi har reist til andre land tidligere, men dette er første gangen vi har hatt et intervjuobjekt med i sendingen.

Solbrække sier at TV 2 allerede er godt i gang med å gjennomgå rutinene sine, for å forhindre at noe liknende skjer igjen.

- Jeg er lei meg for at vi opplevde denne glippen, og jeg opplever at vi i det daglige ellers har god kontroll på disse tingene. Dette er ikke bra nok, og jeg håper at folk kan forstå og leve med at vi kan gjøre feil. Vi er bare mennesker, og det er et komplisert regelverk. Vi ønsker bare å gjøre det beste for sendinga.

Hun sier merkingen av produktplasseringen er korrekt i henhold til kringkastingsloven, og at TV 2 ikke kunne merket det annerledes så lenge Apollo bare er produktplasserer for 21. 20-sendinga, og ikke sponsor.

- Men man kan fint diskutere om det er tydelig nok - og det mener jeg, som redaktør, at det nok ikke er. Bodahl-Johansen later til å kjenne regelverket, så da er jeg interessert i å høre hvordan han mener det burde vært merket. Som kjent skal merkingen være nøytral ifølge gjeldende regelverk, så vi ikke anledning til å merke utover P-en. Jeg tror vi bør ta en diskusjon med Medietilsynet om nøytral merking opp mot paragraf 2.8 i Vær varsom-plakaten.