KAN GÅ I SVART: Flere hundre tusen RiksTV-kunder kan miste TV 2s kanaler i natt. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
KAN GÅ I SVART: Flere hundre tusen RiksTV-kunder kan miste TV 2s kanaler i natt. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpixVis mer

Rikspakken

TV 2 vil ha enda mer. Derfor kan pengejakten gå utover 800 000 nordmenn

Klokka tikker for TV 2 og RiksTV.

(Dagbladet): 270 000 RiksTV-kunder risikerer å miste kanalene til TV 2 ved midnatt. Det utgjør rundt 800 000 norske tv-seere.

I timene før fristen går ut, 1. januar 2018, sitter fortsatt TV 2 og Riks-TV på hver sin side av forhandlingsbordet.

Det skal tilsynelatende ha vært utvikling i forhandlingene den siste uka, ifølge RiksTV, men kommunikasjonsrådgiver i kanaldistributøren, Tone Mesna ønsker ikke å spekulere i hva sannsynligheten er for å komme i mål før rakettene skytes opp.

- Nærmere nå

​- Vi er nærmere hverandre nå enn vi var inn mot julehelga. Vi tror på en løsning innen fristen går ut, men tiden begynner å bli kort til midnatt. Dersom vi ikke blir enige går TV 2-kanalene i verste fall i svart, men da er det kun snakk om at de forsvinner fram til vi blir enige om en ny avtale, sier Mesna til Dagbladet søndag ettermidag.

- Hva har dere å si overfor deres mange kunder som risikerer å miste TV 2?

- At vi fortsatt har stor tro på at vi blir enige, og at vi jobber for kundenes beste i denne saken.

- De er bekymret

Konflikten dreier seg ikke overraskende om penger, ifølge Kampanje, som hevder at TV 2 ønsker seg en større bit av kransekaka, etter at RiksTV satte opp prisen på kanalsamlingen Rikspakken til 499 kroner. Som følge av justeringen skal inntektsveksten til RiksTV være i størrelsesorden 130 millioner kroner før moms.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Framtida for tv-kanalene er usikker. Konsum av lineær-tv er som kjent raskt nedadgående. Nordmenn så i gjennomsnitt to timer og 47 minutter på tv daglig i 2016, ifølge Kantar TNS. I 2010 var snittet tre timer og tre minutter.

I fjor viser tall fra SSB at bare 55 prosent norske seere i aldersgruppen 25-34 år er innom lineær tv i løpet av en dag. I 1991 var dette tallet 80 prosent, ifølge tall fra Medie-Norge-tjenesten til Universitetet i Bergen.

- Tv-kanalene vet ikke hva som skjer på reklamemarkedet framover, og forsøker å sikre seg inntekter på alle kanter, i økende grad også via distribusjon. At stadig færre unge ser fjernsyn bekymrer dem, sier prosjektleder for Medie-Norge, Nina Bjørnstad.

EKSPERT: Prosjektleder for Medie-Norge ved UiB, Nina Bjørnstad. Foto: Privat
EKSPERT: Prosjektleder for Medie-Norge ved UiB, Nina Bjørnstad. Foto: Privat Vis mer

- Går uover seerne

Hun viser også til «Den store annonsørrapporten 2017» fra Annonsørforeningen, hvor 200 markedssjefer er intervjuet. Blant de største annonsørene svarer bare 24 prosent at de tror at lineær-tv vil være en «dominerende kanal for merkevarebygging» om tre år.

Samtidig ønsker 43 prosent å redusere i tv-budsjettene, skriver Anonnsørforeningen i en sms til Dagbladet.

I fjor sank reklameinntektene til TV 2 med 57 millioner kroner, fra 2,071 milliarder til 2,014, ifølge Medie-Norge. På samme tid økte de posten «andre inntekter», som blant annet innebærer distribusjon og strømmetjenesten Sumo, med 262 millioner kroner, fra 1,634 milliarder til 1,896.

- Det er helt legitimt at TV 2 og RiksTV forhandler om pris, men TV 2s eneste maktmiddel er å fjerne kanalene, og det er dumt at det går utover seerne, sier prosjektleder for Medie-Norge, Nina Bjørnstad.

- Fortsatt dialog

Foruten hovedkanalen TV 2 ønsker partene å forhindre at kanalene Zebra, Humor, Livsstil, Nyhetskanalen, Sportskanalen, TV 2 Sport Premium og C More går i svart i morgen.

- TV 2 ønsker at våre kanaler skal være tilgjengelige via alle distributører, også hos RiksTV. Derfor håper vi å komme frem til en enighet innen fristens utløp, sier kommunikasjonsdirektør i TV 2, Sarah Willand, til Dagbladet.

- Vi har fortsatt dialog og håper vi kommer til enighet før fristen. Ut over det vil vi ikke kommentere innholdet i forhandlingene, legger hun til.

Sluser seerne til Sumo

TV 2 benytter anledningen til å sluse flest mulig inn på strømmetjenesten Sumo. «Se TV 2s kanaler gratis», informerer TV 2 på profilert plass på sine hjemmesider søndag formiddag.

- Kommer vi ikke til enighet har vi et ansvar for å fortelle TV 2-seerne hos RiksTV at kanalene våre kan bli borte, og vise dem hvordan de kan finne innholdet vårt andre steder, for eksempel på TV 2 Sumo, sier Willand.

Fra første 1. januar gjelder det for TV Norge og TV 2 å rekruttere flest mulig til henholdsvis D-play og Sumo. Da starter nemlig medieovervåkningsselskapet TNS Kantar sin nye, banebrytende tv-måling, som i tillegg til å måle hvor mange som ser lineær tv, skal registrere nordmenns konsum av strømmetjenester.