TV 2 vurderer barnekanal

Kampen om posisjonene i det digitale bakkenettet hardner til

(Dagbladet.no): TV 2s nye sportskanal er rett rundt hjørnet, og i dag skriver Bergens Tidende at kanalen også har planer om å lage et tilbud for barn.

- Det er riktig at vi diskuterer en ny barnekanal, men vi har ikke tatt noen beslutning enda. Det er et av mange nye prosjekter vi vurderer, sier konserndirektør Rune Indrøy til Dagbladet.no

Flere nye kanaler

I september starter lanseringen av det nye digitale bakkenettet og NTV regner med å dekke 95% av norske hustander innen høsten 2008. Ideen bak det digitale bakkenettet er at alle norske hjem skal bli flerkanalhjem. I utgangspunktet vil NTV tilby en gratistjeneste med Nrk-kanaler og TV 2, samt NTV Pluss, en betaltjeneste på linje med Get og Canal Digital. De har foreløpig bare plass til mellom 18 og 20 kanaler i kanalpakka.

Nå driver tv-kanalene hard kamp om plassene.

TV 2 har lansert TV 2 Zebra, Filmkanalen og Nyhetskanalen. NRK har selv en barnekanal på trappene, og lanserer nyhetskanal 1. september. TVNorge planlegger på sin side tre nye kanaler.

Seksti kanaler

- Jeg tror at vi kan slå fast at vi er grunnen til at det kommer så mange nye norske tv-kanaler. Det er godt over seksti kanaler som ønsker distribusjon gjennom oss, så du kan si at vi har et luksusproblem. Vi vil sitte igjen med en indrefilet med de aller beste kanalene, sier Svein Ove Søreide, kommunikasjonsdirektør i NTV Pluss.

REDNINGSSKØTA ELIAS: TV 2 vurderer å lansere ny barnekanal. Her fra «Redningsskøyta Elias», som gikk på Tv 2 i høst. Foto: TV 2
REDNINGSSKØTA ELIAS: TV 2 vurderer å lansere ny barnekanal. Her fra «Redningsskøyta Elias», som gikk på Tv 2 i høst. Foto: TV 2 Vis mer

Søreide ønsker ikke å kommentere hvordan de kommer til å forholde seg til en eventuell barnekanal fra TV 2, men mener konkurransesituasjonen vil komme tv-seerne til gode.

- Alle erfaringer tyder på at økt konkurranse fører til skjerpet fokus. Produksjonsselskapene kommer til å bli tøffere i konkurransen om tv-seerne. Det blir et durabelig slag som jeg tror kommer til å komme seerne til gode, sier Søreide.

- Det eneste som er sikkert er at vi kommer til å måtte si nei til en del kanaler.

Flerkanalhjem

Tanja Storsul, førsteamanuensis ved Institutt for Medier og Kommunikasjon ved Universitet i Oslo, mener det digitale bakkenettet bare er én av årsakene til kanalflommen. Konkuransen blant kabel- og satelittnettene har også noe av æren.

- De som per i dag ikke har kabel og satellit har ikke så mange kanaler å velge mellom. Med NTVs digitale bakkenett er alle hjem potensielle flerkanalhjem, og da intensiveres selvfølgelig konkurransen.

Hun tror den nye tv-virkeligheten kommer til å bestå av to typer kanaler.

- Vi kommer til å få allmennkanaler som NRK og TV2, og nisjekaler for nyheter, sport, barneprogrammer og så videre. Dette handler om jakten på de lønnsommme nisjene. Hvor mye er folkvillige til å betale for kanalene? Og vil de betale mer enn det det koster å lage dem?

TV 2 vurderer barnekanal

Kampen om familiekundene

En eventuell barnekanal fra TV 2 vil ikke bare konkurrere med en lignende kanal hos NRK, men også mot internasjonale kabelkanaler som The Disney Channel og Fox Kids.

- Dette er kampen om familiekundene. Tv-seere er i bunn og grunn kunder, og vi har sett at barnekanaler er noe folk er villige til å betale mye for. Det er en bra platform å bygge opp merkevaren på, sier Storsul.

Hun mener det så absolutt er et marked for barnekanaler, men er usikker på hvor stort dette markedet potensielt kan bli.

- Det er ikke alle kanalene som etableres som kommer til å overleve. Jeg tror den nye tv-virkeligheten kommer til å innebære flere valg for tv-seerne, men om det kommer til å oppleves som bedre valg, gjenstår å se, sier Tanja Storsul.