SYNKENDE: Det er synkende interesse for vinteridrett, slår tv-analytiker fast. Marit Bjørgen har fått det norske flagget på vei inn til mål etter å ha vunnet 30 km klassisk i Pyeongchang. Foto: Bjørn Langsem
SYNKENDE: Det er synkende interesse for vinteridrett, slår tv-analytiker fast. Marit Bjørgen har fått det norske flagget på vei inn til mål etter å ha vunnet 30 km klassisk i Pyeongchang. Foto: Bjørn LangsemVis mer

Discovery er OL-fornøyd

TV-analytiker tror vintersport-interessen i Norge er synkende

- Seertallene er generelt lavere enn hva vi har sett historisk.

(Dagbladet): TV-sjef Marianne Massaiu i Mediacom sier at Discovery har grunn til å være fornøyde med seertallene for OL i Pyeongchang.

Samtidig registrerer Massaiu at færre øvelser enn tidligere har samlet over én million seere, noe hun delvis tilskriver den store tidsforskjellen.

Synkende interesse

- Tradisjonelt har de store norske øvelsene, som stafettene og en del av de klassiske øvelsene som tremila og femmila, blitt sett av mer enn én million.

Massaiu tror at interessen for vintersport er synkende blant det norske folk.

- Seertallene for vintersport er generelt lavere enn hva vi har sett historisk. Det har det også vært for NRK sin del. Det er ikke min jobb å spekulere i om det betyr noe at profiler som Petter Northug ikke var med i OL, men man trenger store profiler for å dra seere.

Et enormt utstillingsvindu

Ifølge TV-sjefen har OL vært et enormt promovindu for Discovery.

- Discovery, og spesielt TVNorge, har fått vist seg fram for seere de tradisjonelt ikke har hatt, sier Massaiu.

- Det har for eksempel hatt en overføringseffekt på premierene til Ylvis-programmet «Stories of Norway» og «71 grader nord», som begge hadde hyggelige seertall. Om det vil vedvare, er interessant. Det som er viktig på sikt, er at Discovery klarer å holde på seerne.

Artikkelen fortsetter under annonsen

11-12 milliarder kroner

Skal man tro Discovery Networks-ledelsen, så ble det også gull til tv-kanalen som formidlet OL.

Discovery sikret seg de eksklusive rettighetene til en pris av 1,3 milliarder euro.

Det vil si 11-12 milliarder kroner og omfatter 50 land og territorier på det europeiske markedet for alle OL-arrangementer fra 2018 til 2024.

Ikke billig, akkurat

- OL er ingen billig rettighet. Men kommersielt har vi levert på budsjettene vi satte oss, uten at jeg kan gå inn på konkrete tall.

Det sier Espen Skoland, kommunikasjonsdirektør i TVNorge og Discovery Networks, til Dagbladet.

Han viser til snittseertall for OL klokka 16-20 på 193 000, mens 342 000 fulgte «OL kveld»-sendingene med Anne Rimmen og Jon Almaas.

Seer-rekord for Discovery

- Dette har vært et drømme-OL for oss, for de norske utøverne og for oss. Og i går var det nesten litt overveldende med alle de positive reaksjonene som kom i sosiale medier, sier Espen Skoland.

Han forteller at kanalen har levert rekordtall, både i antall seere og i seerandeler.

- Aldri før har så mange fulgt TVNorge og Discovery-gruppen som under disse to ukene. Og legger vi de digitale tallene på toppen av de lineære, ble det seerrekord da vi passerte millionen på herrenes skiskyting (15 km) og kvinnenes langrennsstafett, sier han.

TIDENES OLYMPIER: Marit Bjørgen. Foto Hans Arne Vedlog
TIDENES OLYMPIER: Marit Bjørgen. Foto Hans Arne Vedlog Vis mer

OL-effekten kommer

Discovery har TVNorge som hovedkanalen, og kanalledelsen opplyser om at de har kommet veldig godt i gang med vårens premierer, som drar nytte av OL-effekten.

«71 grader nord», «Stories from Norway» med Ylvis-brødrene og «Neste sommer» har hatt nesten en halv million seere.

- Det er lenge siden vi har hatt så mange premierer med så høye tall. Da er det godt å komme i gang med de norske produksjonene. Og videre gleder vi oss til Eliteserie-start om to uker, sier Skoland.

385 mill-inntekter

Tv-direktør Glenn Engebretsen i mediebyrået GroupM har gjort anslag for DN, som antyder at er bruttoverdien for reklamene og sponsorplakatene i forbindelse med OL på over 385 millioner kroner for Discovery-kanalene i OL-perioden.

- Discovery har klart å kapitalisere på OL-sendingene, sier Engebretsen til avisen.