PÅ AFGHANSK JORD: Marius Arnesen har vært i Afghanistan for å filme for NRK. Samtidig foregår det to andre norske tv-prosjekter i området. Foto: NRK.
PÅ AFGHANSK JORD: Marius Arnesen har vært i Afghanistan for å filme for NRK. Samtidig foregår det to andre norske tv-prosjekter i området. Foto: NRK.Vis mer

TV-boom i Afghanistan

Afghanistan-interessen er enorm blant norske tv-kanaler. Nå skal både TV2, NRK og Viasat konkurrere med hver sin TV-serie.

||| - Tiden er moden for slike serier. Nå har Norge vært i Afghanistan i ni år, så dette er en tematikk som interesserer, sier Gunnar Strøm, dokumentar-kjenner og førsteamanuensis i film og fjernsyn ved Høgskulen i Volda.

Han mener også interessen rundt konsepter med en viss seriøsitet er stor.

Nå er altså både TV2, NRK og Viasat i gang med være sine serier. NRK har fulgt en norsk kontingent siden i vår.

- Større åpenhet - Jeg tror den økte interessen er litt tilfeldig, men vi har også merket en større åpenhet i Forsvaret for å gi ut stoff, sier Lars Kristiansen, programredaktør for dokumentar og samfunn i NRK.

Men NRK er altså ikke alene i Afghanistan.

Helikopter-serie  - Vi skal lage en dokuserie på to episoder om det norske ambulansehelikopter-bidraget i Meymaneh, forteller produsent i Bitmill, Styrk Jansen.

Serien produseres for Viasat, og akkurat nå er regissør og filmteam i Afghanistan for å gjøre opptak.

Også TV2 er i gang med et liknende prosjekt, Fredrik Græsvik er blant dem som følger de norske styrkene for dem.

«Armadillo»-suksess Den danske doumentarfilmen «Armadillo», som følger en dansk kontingents halvår i Afghanistan, har i år vakt svært sterke rekasjoner i Danmark.

Filmen vant Kritikeruken i Cannes i mai, og er nå sett av over 100000 dansker på kino.

Oberstløytnant Vegard Finberg ved Forsvarets operative hovedkvarter (FOH) tror ikke det er årsaken til den norske interessen.

- Dette er prosjekter som ble satt igang lenge før vi visste om den danske filmen, sier han.

Angrepet Græsvig og TV2 har alllerede gjennomført flere risikofyllte opptak der nede.

- Vi ble angrepet på to patruljer på rad, fortalte Græsvik til Dagbladet i juni.

De norske tv-teamene er «embedded», opplyser Forsvaret. Det innebærer blant annet at journalisten får tilgang til fronten ved å være tilknyttet de norske styrkene.

- Hvor viktig er disse seriene for forsvarets PR-profil?

- Vi ønsker å vise norske soldaters virkelighet og håper det kan stimulere Afghanistan-debatten på en konstruktiv måte, svarer Kjetil Eide, kommunikasjonsrådgiver ved Forsvarets operative hovedkvarter.

- Norsk perspektiv Elisabeth Eide, Afghanistan-kjenner og medieforsker ved Høgskolen i Oslo, er kritisk til at denne måten å jobbe på.

- Den største utfordringen med dette er å komme i kontakt med afghanerne. Journalistene får et norsk perspektiv som begrenser horisonten, og Afghanerne vil også oppfatte journalistene som «en av dem».

Jansen fra Bitmill forstår problemstillingen, men mener de jobber helt uavhengig av forsvaret.

- Det er begrensende å jobbe slik, men det er ikke journalistikk på forsvarets premisser. Etterretningsrommet er det eneste vi ikke har fått tilgang på, sier han.

- Det er problematisk, men vi har ikke tilgang til disse områdene uten å jobbe på denne måten, innrømmer Lars Kristiansen i NRK.