- TV-debatten må fornyes

TV-debattene til Viggo Johansen, Trude Teige og Arill Riise sliter med seeroppslutningen.

NRK og TV2 skylder på økt konkurranse, men medierådgiver Beate Barth-Nossum mener debattprogrammene må fornyes.

- Det blir for lettvint å skylde på økt konkurranse. Da må de heller jobbe for å utvikle program som i sterkere grad kan konkurrere om seerne, sier Barth-Nossum i Geelmuyden. Kiese til Dagbladet.

Hun tror årsaken til seersvikten er manglende vilje til å fornye debattkonseptene.

- Det er mye de samme folkene som diskuterer de samme temaene innenfor de samme rammene. Sånn har det vært veldig lenge, og jeg tror ikke seertallene øker før noen lager debattprogram som er litt annerledes, sier Barth-Nossum.

Medierådgiveren mener i tillegg at dagens debattprogram i for liten grad bringer noe nytt og setter dagsorden.

- Før måtte man se disse programmene for å få med seg hele nyhetsbildet, men sånn er det ikke lenger. Det skjer jo nesten aldri at man hører noe som overrasker eller noe andre nyhetsmedier går videre på i en tv-debatt, sier Beate Barth-Nossum.

Kjærlighetsjakt

NRKs RedaksjonEN med Viggo Johansen har i gjennomsnitt 20 000 færre seere og fire prosentpoeng lavere markedsandel i høst, sammenliknet med i fjor høst.

- TV-debatten må fornyes

Kristian Tolonen i NRK Forskningen forklarer dette med at RedaksjonEN denne høsten også har begynt å sende på tirsdager.

- Her har programmet gått mot TV2s kanskje aller største suksess i høst: «Jakten på kjærligheten». Med så sterk konkurranse blir det naturligvis lavere tall, sier Tolonen.

Tar vi bort tirsdagen, og bare sammenlikner de tre ukedagene som RedaksjonEN ble sendt i fjor høst, har programmet denne høsten fått 2 000 flere seere og tapt to prosentpoeng i markedsandel.

- Det er faktisk litt mindre nedgang enn NRK1 generelt i høst, sier Tolonen.

Men sett over flere år er seertapet enormt. Så seint som våren 2006 hadde RedaksjonEN i snitt 533 000 seere og en markedsandel på 37 prosent, mot denne høstens 365 000 seere og andel på 23 prosent.

Tabloid

TV2s Tabloid med Trude Teige har i gjennomsnitt 9 000 færre seere og 1,9 prosentpoeng lavere markedsandel i høst, sammenliknet med i fjor høst.

Sett over flere år, er nedgangen drastisk også her: Et snitt på 243 000 seere og 28 prosent markedsandel våren 2006 mot denne høstens 188 000 seere og andel på 15,6 prosent.

MISTER SEERE: TV 2s Trude Teige og Arill Rise, og NRKs Viggo Johansen. Foto: SCANPIX / TV 2 / JEANETTE LANDFALD
MISTER SEERE: TV 2s Trude Teige og Arill Rise, og NRKs Viggo Johansen. Foto: SCANPIX / TV 2 / JEANETTE LANDFALD Vis mer

Nysatsingen Landstinget med Arill Riise har i høst et snitt på 264 000 seere og 18,2 prosent markedsandel, men har på en enkeltsending vært helt nede i 207 000 seere og 14 prosent markedsandel. Til sammenlikning hadde «Holmgang» et snitt på 348 000 seere i 2007.

- Det er riktig at alle debattprogram stort sett har en fallende tendens, men det er også mange andre tv-program som faller, sier nyhetsdirektør Kjell Øvre Helland i TV2.

Han begrunner dette med økt konkurranse som følge av flere medieplattformer, økt internettbruk, flere tv-kanaler og økt programtilbud.

- Sett i forhold til den enorme økningen i tilbudet, mener jeg det er ganske imponerende at så mange ser på tv-debattene, sier han.

- MÅ FORNYE SEG: Medierådgiver Beate Barth-Nossum mener TV-debattprogrammene må fornye seg.