FÅR KJEFT: «Nytt på nytt» har i en årrekke vært blant Norges mest sette tv-programmer, og forrge episode ble sett av over 1,2 millioner. Nå har programleder Jon Almaas har tatt på seg en partnerrolle i firmaet Imprve AS. Det misliker fagekspert Gunnar Bodahl-Johansen. Foto: Stella Pictures
FÅR KJEFT: «Nytt på nytt» har i en årrekke vært blant Norges mest sette tv-programmer, og forrge episode ble sett av over 1,2 millioner. Nå har programleder Jon Almaas har tatt på seg en partnerrolle i firmaet Imprve AS. Det misliker fagekspert Gunnar Bodahl-Johansen. Foto: Stella PicturesVis mer

TV-kongen Jon Almaas får kjeft for dobbeltrolle

- Svært problematisk, mener fagekspert.

(Dagbladet): Jon Almaas er best kjent fra suksessprogrammet «Nytt på nytt», som har rundt én million seere i gjennomsnitt. Nå har programlederen imidlertid fått seg ny jobb på si - som én av to partnere i selskapet Imprve AS.

Selskapet selger, ifølge egen hjemmeside, tjenester som seminarer og foredrag av ymse slag, og er tilknyttet idrettsutøvere som Eirik Verås Larsen og Kurt Asle Arvesen. I tillegg har de en egen nettbutikk der de selger bøker og gavekort, tidligere også treningstøy.

- PROBLEMATISK: Gunnar Bodahl-Johansen, fagmedarbeider ved Institutt for journalistikk, mener det er kritikkverdig at Almaas har påtatt seg en dobbeltrolle.
Foto: Jarl Fr. Erichsen / NTB scanpix
- PROBLEMATISK: Gunnar Bodahl-Johansen, fagmedarbeider ved Institutt for journalistikk, mener det er kritikkverdig at Almaas har påtatt seg en dobbeltrolle. Foto: Jarl Fr. Erichsen / NTB scanpix Vis mer

Det mener Gunnar Bodahl-Johansen, fagmedarbeider ved Institutt for journalistikk, at er svært problematisk.

- Klare grenser - Vær varsom-plakaten advarer klart mot å opptre i dobbeltroller. Og her handler det ikke om hvor vidt Almaas er underholder eller journalist, men at han representerer NRK. NRK-ansatte må være ytterst varsomme med å bedrive aktiviteter på si, påpeker han.

Bodahl-Johansen sier videre at det er avgjørende at NRK setter klare grenser for dobbeltroller, slik at det ikke påvirker hverken kanalens eller medarbeiderens troverdighet eller uavhengighet.

FIKK TV-KJEFT: Dag Otto Lauritzen (56) fikk i sommer kjeft fra Norsk Presseforbund, etter at han hadde intervjuet TV 2s egne sponsorer under kanelens egne Tour de France-sendinger.
Foto: Berit Roald / Scanpix
FIKK TV-KJEFT: Dag Otto Lauritzen (56) fikk i sommer kjeft fra Norsk Presseforbund, etter at han hadde intervjuet TV 2s egne sponsorer under kanelens egne Tour de France-sendinger. Foto: Berit Roald / Scanpix Vis mer

- Å eksponere seg selv på tv er en frivillig sak. De som gjør det er særlig utsatt for å bli mistrodd, og det er lettere at deres troverdighet blir trukket i tvil enn andres, sier han.

- Søkelys på troverdighet Bodahl-Johansen synes det er veldig problematisk at Almaas er partner i firmaet, og mener det setter søkelys på NRKs troverdighet.

- Man skal skille mellom journalister og underholdere, men som underholdningsinstitusjon må NRK ha dette kravet på seg. Og kravet til Almaas må være det samme, uavhengig av hva han defineres som. Han eksponerer NRK i alle sammenhenger han opptrer i, også kommersielle, derfor er det problematisk at han har tatt på seg denne kommersielle rollen, sier fageksperten.

Underholdningsredaktør i NRK, Charlo Halvorsen, sier at NRK er kjent med Almaas' rolle i Imprve AS, og at den er innenfor kanalens regelverk.

- Uproblematisk - Vi har naturligvis slike aktiviteter utenfor NRK til vurdering fra gang til gang. Hvis vi mener det går utover vedkommendes troverdighet eller rolle i programvirksomheten, så sier vi nei. Jon har trening og denne bigskjeften som en hobby, og vi mener det ikke går utover hans troverdighet som humorist. Han blir for ordens skyld heller ikke brukt i markedsføring av selskapet, sier Halvorsen.

Underholdningsredaktøren mener ikke Almaas' partnerskap i Imprve AS påvirker NRKs eller Almaas' troverdighet.

FIKK TV-KJEFT: NRK-sportens Anne Rimmen (31) har i høst fått kritikk fra NRK-ledelsen for å promotere kjæresten Ailo Gaups superundertøyskolleksjon på Twitter.
Foto: Håkon Eikesdal / Dagbladet
FIKK TV-KJEFT: NRK-sportens Anne Rimmen (31) har i høst fått kritikk fra NRK-ledelsen for å promotere kjæresten Ailo Gaups superundertøyskolleksjon på Twitter. Foto: Håkon Eikesdal / Dagbladet Vis mer

- Jeg er helt enig med Bodahl-Johansen i at man skal være forsiktig. Det er vi da også. Men jeg mener altså at dette er innenfor hva en humorist kan gjøre, sier Halvorsen.

Stiller ulike krav Leder av Norsk Presseforbund, Per Edgar Kokkvold, viser til Vær varsom-plakatens punkt 2.2 og 2.3 (se faktaboks), og mener at NRK kan vise til at Almaas ikke skaper interessekonflikt i forhold til hans redaksjonelle oppgaver.

- Men de kunne ikke sagt det dersom det gjaldt et nyhetsanker eller -journalist. Dette er et eksempel på at mediene i praksis ikke stiller like strenge krav til underholdere som journalister. Det er forskjell på Christian Borch og Jon Almaas, sier Kokkvold.

FIKK TV-KJEFT: Tidligere nyhetsanker i NRK Einar Lunde (69) hadde sideoppdrag for Temareiser Fredrikstad som kom i konflikt med hva en NRK-ansatt hadde lov til å ta på seg. I 2009 sluttet Lundestad i NRK i protest. Foto: Nina Hansen / Dagbladet
FIKK TV-KJEFT: Tidligere nyhetsanker i NRK Einar Lunde (69) hadde sideoppdrag for Temareiser Fredrikstad som kom i konflikt med hva en NRK-ansatt hadde lov til å ta på seg. I 2009 sluttet Lundestad i NRK i protest. Foto: Nina Hansen / Dagbladet Vis mer

- Det viktigste er at NRK har drøftet dette med Almaas. Jeg vil ikke kritisere NRK, men de må regne med at andre medier setter søkelyset på det. Det er også viktig, legger Kokkvold til.

FIKK TV-KJEFT: Gaute Grøtta Grav (33) ble nylig beskyldt for å drive skjult reklame. «Farmen»-programlederen og TV 2 har ifølge VG et samarbeid med Rauma ullvarefabrikk om genseren Grøtta Grav har på seg. Samme fabrikk fikk et langt innslag i én av årets episoder.
Foto: Tom E. Østhuus / Dagbladet.
FIKK TV-KJEFT: Gaute Grøtta Grav (33) ble nylig beskyldt for å drive skjult reklame. «Farmen»-programlederen og TV 2 har ifølge VG et samarbeid med Rauma ullvarefabrikk om genseren Grøtta Grav har på seg. Samme fabrikk fikk et langt innslag i én av årets episoder. Foto: Tom E. Østhuus / Dagbladet. Vis mer