Tv-kopistene

Trodde du at alle de norske tv-suksessene er norske? Feil! Tv-selskapene bruker store penger på rettigheter til å lage egne utgaver av innkjøpte formater.

«Den store klassefesten» kommer fra Danmark, «Synnøves duell» fra Belgia og «Big Brother» fra Nederland. Nå skal Trond-Viggo Torgersen redde Norges tv-ære.

Med spesialdesignet lønnsavtale har Trond-Viggo Torgersen fått en stor oppgave i NRK. Han skal lage et underholdningsprogram som er så bra at ideen kan selges videre til utlandet.

I så fall blir han banebryter i NRKs 40-årige tv-historie. Å selge en idé på denne måten kalles å selge et «format».

NRK vil selge

- Man selger kunnskapen, erfaringen og ideen - selve «knowhowen», forteller Per Selstrøm i NRK. Han er underholdningsavdelingens mann på nettopp kjøp, og snart salg, av tv-formater.

- Tv-kanalene må betale for hver episode de vil lage av et program. Mellom 10000 og 40000 kroner per program er vanlig i Norge. Får man 50000, er det uvanlig mye.

- Formatkostnadene ligger på mellom fem og femten prosent av de totale produksjonskostnadene, sier Selstrøm.

Noen produksjonsselskaper både selger formatet og tilbyr seg å produsere samtidig. Sånt blir det penger av til produksjonsselskapene.

I Norge er særlig Rubicon store. Selskapet omsatte i fjor for 72 millioner kroner og fikk et overskudd på 4,5. Strix omsatte ifølge Dagens Næringsliv for 65 millioner svenske kroner i fjor.

De store pengene

- Å selge til de store tv-nasjonene som Tyskland, Spania, Frankrike, England og selvsagt USA gir mest penger i kassa, sier Per Selstrøm.

I NRK håper man at Trond-Viggo Torgersens neste høstprogram kan selges til utlandet.

- Jeg er en surrebukk, så jeg får god hjelp til å organisere surret. Og har fått en veldig spennende jobb, sier Torgersen, som er godt i gang med forarbeidet til sitt nye lørdagsprogram.

Det meste gjør han fra hjemmekontoret i Bergen, men når selve produksjonen kommer i gang seinere i år, må han tilbringe det meste av tida i Oslo.

Formatbibel

- Det er viktig å lage et program som kan vare lenge, også etter at det er tatt av plakaten i NRK. Enkelheten i konseptet avgjør om det kan selges. Og så må det ikke være for personavhengig. «Åpen post» er eksempel på et programkonsept som ikke kan selges til utlandet, mener Torgersen og Selstrøm.

- Hvorfor har ikke NRK solgt formater tidligere?

- Vi har nok ikke hatt ressurser til å utarbeide et format for utlandet, sier Selstrøm.

- Gameshow og doku-såpe er tydelig formaterte programmer som kan selges. Men da må en «formatbibel» følge med på kjøpet. Norsk kommersiell tv-produksjon er ung, og våre internasjonale konkurrenter har mer penger de kan tape, mener Rubicon-direktør Vidar Nordli-Mathisen.

- Men det holder ikke bare å selge en idé. Den kan andre stjele rått, og da står du ganske tom tilbake, avslutter Vidar Nordli-Mathisen.<

KAMPEN OM Å BLI MILLIONÆR:Frithjof Wilborn har overtatt lommeboka etter Arve Juritzen.Foto: SCANPIX
GAMMEL DANSK:"Den store klassefesten" gikk først med stor suksess i Danmark. Deretter havnet programserien i Norge, med Dan Børge Akerø som suksessrik programleder.
GAMMELT REFERENG:Ivar Dyrhaug leder den musikalske leken "Beat for beat", men konseptet fra Irland der programmet lyder tittelen "Lyrics board".