Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

NRK vs. TV 2

TV-krigen om lørdagen er i gang

Hvem vinner? MGP eller «Hver gang vi møtes».

POPULÆR FYR: Odd Nordstoge er en av deltakerne i vårens «Hver gang vi møtes». TV 2 har flere solide og populære navn, mens NRKs MGP-satsing bører preg av langt mer ukjente artister. Men begge konseptene har publikumstekke, men hvem vinner krigen? Foto: Tore Meek / NTB Scanpix
POPULÆR FYR: Odd Nordstoge er en av deltakerne i vårens «Hver gang vi møtes». TV 2 har flere solide og populære navn, mens NRKs MGP-satsing bører preg av langt mer ukjente artister. Men begge konseptene har publikumstekke, men hvem vinner krigen? Foto: Tore Meek / NTB Scanpix Vis mer

De to største tv-kanalene i Norge ruller ut sitt arsenal og viser muskler fram mot sommeren. Det er viktig å etablere programmer som engasjerer og får folk til tv-skjermen.

- Lørdagskrigen er i gang, og både TV 2 og NRK har fra denne helga to kommersielle og publikumsvennlige konsepter som appellerer bredt, sier tv-analytiker Marianne Massaiu i Mediacom.

Mer markedsrettet

Tv-analytikeren forteller at perioden fram mot mai og sommeren, når tv-interessen avtar, er svært viktig. Kanalene må ha solide og tunge tog som går og tar folk med seg på truen.

- NRK er blitt mye mer markedsrettet enn tidligere, sier Massaiu, og legger til:

- Melodi Grand Prix-delfinalen starter ti minutter før «Hver gang vi møtes» på TV 2. Det er helt bevisst, for å få seerne til å bli med dem videre.

- Gode seertall

Hun sier at det neppe vil være så stor interesse for delfinalene, som for den norske hovedfinalen og den europeiske finalen i mai. Likevel, med to så store og brede underholdningskonsepter, tror hun på en totalt sett god tv-lørdag på både TV 2 og NRK.

- Begge kanalene vil nok sitte igjen med gode seertall for lørdagen.

- MGP har nok en yngre profil enn «Hver gang vi møtes», men begge programmene appellerer til store og små. Jeg tror NRK vil få flere seere enn TV 2. Erfaringsmessing er det flere som ser siste delen av «Hver gang vi møtes», etter 21-nyhetene - og da er jo MGP ferdig, sier Massaiu.

Lineært tv-titting

Tidligere har den norske MGP-finalen hatt rundt én million seere, og den europeiske finalen enda noen hundre tusen flere. «Hver gang vi møtes» har i de siste åra hatt 6–700 000 seere i snitt, hvorav flere har fulgt del to av programmet.

Marianne Massaiu sier at det er gode tider for lineær tv-seeing for tida.

BESTE LÅT?: Dagbladet mener at Raylee har den beste låta i første delfinale. Foto: NRK
BESTE LÅT?: Dagbladet mener at Raylee har den beste låta i første delfinale. Foto: NRK Vis mer

- Det har vært jul med mye tv-titting. Det er fremdeles kaldt og mørk ute, og det får folk til å se tv, og mange velger lineært tv, spesielt slike familieprogrammer som «Hver gang vi møtes» og MGP, sier Massaiu.

- Dette er en krig

NRK har tidligere forsøkt seg med delfinaler, men det har kostet mer enn det har smakt. Nå gjennomføres alle delfinalene fra Fornebu. På spørsmål om det er 60-årsjubileet eller generelt kampen om lørdagskvelden og at NRK ønsker å «stikke kjepper i hjulene» til TV 2, svarer Massaiu:

- Jeg bruker ikke formuleringer som «stikke kjepper i hjulene» til TV 2.

- Men det er helt klart at dette er en krig om seerne, og hvis NRK kan trekke ut MGP-perioden, så har de et konsept som de vet fungerer. Men hvis NRK ikke hadde hatt MGP i den seks ukers perioden, måtte de levert noe annet stort og vidtfavnende, sier Massaiu.

Går i krigen hver dag

Underholdningssjef Charlo Halvorsen i NRK sier at de hver dag går «i krigen» mot andre kanaler, men at fredag og lørdag er den dagen i uka da alle kanalene legger mest prestisje og ressurser i sendeskjemaet.

- Vi visste ikke om TV 2s «Hver gang vi møtes» da vi for trekvart år siden planla en lang MGP-oppkjøring.

- Så det er ingen direkte sammenheng med at vi starter fem delfinaler - før hovedfinalen - samtidig som «Hver gang vi møtes» rulles ut på TV 2. Konkurransen er stor uansett prime time i helga, og vi må ha et sterkt tilbud. Dette er to gode konsepter til glede for mange, sier Halvorsen.