FINN. NO-LYKKE: Programleder er Didrik Solli-Tangen i programmet «Alt til salgs» på TVNorge om salg på Finn.no - med produksjonsstøtte av Finn.no Foto: Anders Grønneberg
FINN. NO-LYKKE: Programleder er Didrik Solli-Tangen i programmet «Alt til salgs» på TVNorge om salg på Finn.no - med produksjonsstøtte av Finn.no Foto: Anders GrønnebergVis mer

Tv om Finn.no - betalt av Finn.no

Ny serie på TVNorge med Didrik Solli-Tangen som programleder.

Finn.no er med på å betale for programmet «Alt til salgs». Serien handler om kjøp og salg - på nettopp Finn.no.

«TVNorge har solgt sjela si til Finn.no.»

Det skrev Dagbladets tv-anmelder etter premieren mandag. Den halvtimelange serien går mandager til torsdager klokka 19.

Programleder er Didrik Solli-Tangen som guider seerne i hva som kjøpes og selges på Finn.no.

Kontaktet Finn.no - Finn.no bidrar med regulær produksjonsstøtte innenfor regelverket. Dette har ingen ting med produktplassering å gjøre. Du kan sammenlikne det med «Gøy på landet», der kommuner vi oppsøker er med på å finansiere programmet, opplyser Svein Tore Bergestuen, kommunikasjonsdirektør i TVNorge.

Han forteller at det var TVNorge som tok kontakt med Finn.no, ikke omvendt.

- «Alt til salgs» er en norsk variant av et utenlandsk konsept. Man kommer ikke utenom Finn.no når man skal lage historier rundt kjøp og salg på nett i Norge. Salgsstedet har 3.5 millioner brukere og 181 millioner sidevisninger i uka, opplyser Bergestuen.

Qxl var uønsket Norges nest største nettbaserte markedsplass, qxl.no, reagerer på det de oppfatter som ren reklame for Finn.no.

- Vi er meget skuffet over at qxl.no ikke fikk levere innhold, til tross for at vi kontaktet både TVNorge og produksjonsselskapet, sier markedsdirektør Per Terjesen i qxl.no.

Han opplyser at qxl.no nok er like store som Finn.no på antikviteter og rariteter.

Qxl-ledelsen har ikke noe imot at tv setter søkelys på netthandel og morsomme ting som skifter eiere, men mener at TVNorge ville unngått et habilitets- og troverdighetsproblem dersom også de hadde vært med på serien.
Skal granske TVN Medietilsynet har fått noen henvendelser vedrørende programmet, men har ennå ikke tatt stilling til om det er innenfor eller bryter med regelverket.

- Det er fullt mulig å lage temaprogrammer der avsender er med å finansiere, sier Erik Langebeck, rådgiver i Medietilsynet.

Medietilsynet har valgt å prioritere «Alt til salgs», siden det både har vakt reaksjoner og at det kan tyde på at konseptet igger i et grenseland. I løpet av et par uker regner Langebeck å kunne gi en kjennelse i saken.

UPROBLEMATISK: Kommunikasjonsdirektør i TVNorge, Svein Tore Bergestuen, mener de har sitt på det tørre. Foto: Anders Grønneberg
UPROBLEMATISK: Kommunikasjonsdirektør i TVNorge, Svein Tore Bergestuen, mener de har sitt på det tørre. Foto: Anders Grønneberg Vis mer