OMTALT I «PENGEPREDIKANTEN»: Jan Hanvold fra Visjon Norge har klaget inn NRK til Pressens Faglige Utvalg. I dag skal utvalget vurdere om statskanalen har brutt god presseskikk i arbeidet med Brennpunkt-dokumentaren «Pengepredikanten». Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpixb
OMTALT I «PENGEPREDIKANTEN»: Jan Hanvold fra Visjon Norge har klaget inn NRK til Pressens Faglige Utvalg. I dag skal utvalget vurdere om statskanalen har brutt god presseskikk i arbeidet med Brennpunkt-dokumentaren «Pengepredikanten». Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpixbVis mer

TV-pastor ville ha NRK felt i PFU, men det endte med full frifinnelse

PFU slår fast at NRK ikke har brutt god presseskikk i omtalen av den kontroversielle Visjon Norge-pastoren Jan Hanvold.

(Dagbladet): I NRKs Brennpunkt-dokumentar «Pengepredikanten» fra oktober 2016 omtales den kjente norske tv-pastoren fra misjonskanalen Visjon Norge, Jan Hanvold.

I dokumentaren viste Brennpunkt blant annet hvordan Hanvold samler inn enorme summer i «telefonkollekt» gjennom tv-sendingene han leder. Inntektene til Visjon Norge har siden 2001 passert én milliard norske kroner. Brorparten kommer i form av gaver fra seerne.

Hanvold har i ettertid av sendingen levert en omfattende klage på NRKs program til Pressens Faglige Utvalg (PFU). Klagen er diskutert og vurdert av utvalget i dag.

Ikke brutt god presseskikk

Hanvold klaget NRK inn til PFU for å ha brutt god presseskikk på åtte forskjellige punkter i Vær varsom-plakaten (VVP), blant annet identifisering, forhåndsdom og tilsvar.

PFU-sekretariatet, som har behandlet klagen i forkant av møtet, innstilte imidlertid på full frifinnelse av NRK. De forstår belastningen Hanvold opplever, men dokumentaren er i kjernen av pressens samfunnsoppdrag, mener de.

Pressens Faglige Utvalg konkluderer, i likhet med sekretariatet, med at NRK ikke har brutt god presseskikk på noen av de åtte punktene. Dokumentaren beskrives som «grundig og godt journalistisk håndverk».

I tillegg påpeker utvalget at det er svært viktig at NRK gikk virksomheten til Hanvold nærmere etter i sømmene. Det er også relevant, mener utvalget, å informere om at pastoren tidligere er domfelt i sammenheng med samme type misjonsarbeid tidligere, noe Hanvold på sin side mente er krenkende og unødvendig.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Løgn og hets

Etter at dokumentaren ble vist har Hanvold sagt at han ikke forstod hva slags program han var med i.

- Jeg er veldig takknemlig for at folk står opp for oss, for slik det er fremstilt i Brennpunkt er blank løgn og hets, har Hanvold tidligere sagt til Dagen. Han har også uttalt at NRK har fått hjelp fra «judaser i staben» internt i Visjon Norge.

Mange av giverne er minstepensjonister og uføretrygdede, ifølge Brennpunkt. Samtidig har Hanvold bygget opp store verdier i private eiendommer.

- Ikke godkjent vinkling

Ifølge saksdokumentene mener Hanvold at han er blitt med i dokumentaren på falske premisser, og at NRK har endret premissene underveis i arbeidet med dokumentaren. Han har heller ikke «godkjent vinklingen», eller «godkjent den endelige versjonen som ble sendt på tv».

PFU slår fast at Hanvold er tilstrekkelig informert om det kritiske søkelyset som er rettet mot ham i dokumentaren. Han har også fått tilsvarsrett ved at han har kommet til ordet i NRKs sendeflater flere ganger.

Avviser brudd

NRK avviser at de har brutt god presseskikk. De mener at det som foregår i miljøet rundt Visjon Norge er av vesentlig samfunnsmessig betydning, og nettopp derfor er det viktig å avdekke kritikkverdige forhold ved virksomheten.

- NRK legger vekt på at Jan Hanvold når ut til mellom 100.000 og 150.000 mennesker gjennom sine TV-sendinger, og at han er ansvarlig redaktør, styreformann og grunnlegger i TV-kanalen. Ifølge NRK figurerer også Hanvold på lister over de mest innflytelsesrike kristenlederne i Norge, heter det i saksdokumentene.

Tidligere domfelt

NRK har tidligere uttalt at Hanvold fikk god tid til å forberede seg på kritiske spørsmål fra journalistene i Brennpunkt. Han fikk også se dokumentaren før den ble sendt, hevder de.

Programmet «Pengepredikanten» var årets mest sette dokumentar på NRK, med 575.000 seere, ifølge NTB.

På 80-tallet ble Hanvold etterforsket for å tappe sine egne selskaper for store pengesummer. Han er domfelt i Ytre Follo tingrett for brudd på regnskapsloven.

- Godt laget

Kringkastingsrådet har tidligere diskutert til sammen 21 klager på Brennpunkt-dokumentaren.

Klagerne mente blant annet at programmet er på grensen til overgrep, at NRK henger ut Hanvold ved bruk av løgn og forfalskning, og at Hanvold ikke fikk svare ordentlig for seg. En klager mente også at NRK i programmet latterliggjorde minstepensjonister og andre som støttet kanalen.

Rådsmedlemmene var derimot samstemte om at dokumentaren var godt laget.