TV-reklamen vil overleve

Nye tv-bokser som gir seerne full valgfrihet, har skapt bekymring for reklamebransjen.

-  Dette er en liten spiker i den store kista for TV-reklamen, sier Anders Brandt i rådgivingsselskapet Best Consulting. Han sikter til Personal Video Recorders (PVR) som kan ta opp enorme mengder video og lar seeren redigere sin egen tv-kveld.

Større virkning

Canal Digital Norge har allerede i et par måneder tilbudt sine parabolkunder to ulike PVR-modeller og Viasat kommer med et liknende tilbud etter hvert.

PVR-maskinene inneholder en dekoder og en stor harddisk som gjør det mulig å ta opp video. Men en PVR gjør det også mulig å hoppe over reklamen under avspillingen, og flere har uttrykt bekymring for tv-reklamens framtid.

En engelsk undersøkelse utført av medieagentbyrået Starcom viser imidlertid at tv-reklamen er langt mer motstandsdyktig enn fryktet: TV-seere med PVR så 30 prosent færre reklamer enn seere uten PVR. Men kunnskapen om reklameneinnslagene i undersøkelsen falt bare med 15 prosent, ifølge den engelske avisa MediaGuardian.co.uk

Nyttig reklame

-  Hvis vi skal gå ut fra disse tallene, kan annonsørene gå en PVRframtid relativt lyst i møte, mener daglig leder i ANFO, Annonsørforeningen, Wenche Jacobsen. Jacobsen ser likevel for seg enkelte utfordringer for reklamebransjen:

-  Det blir stadig viktigere å lage reklame som er så interessant og nyttig at seerne ikke velger den bort.

Full kontroll

-  TV er fortsatt det mest effektive reklamemediet. Samtidig er det en voksende gruppe som lar seg irritere av reklame på tv, påpeker Anders Brandt i Best Consulting.

Ifølge den engelske rapporten misliker imidlertid ikke seerne tv-reklamer aktivt - de foretrekker bare ofte å se favorittprogrammene uten å bli avbrutt.

AKTIV SEER: - Jeg liker å kunne velge selv når jeg vil se et program eller en film, sier administrerende direktør i Canal Digital Norge, Svein Erik Davidsen. TV-kvelden styrer han med sin Personal Video Recorder (PVR).