TV-såpe skal redde dyreparken

Glem Hotell Cæsar og Offshore, nå er det «Dyreparken» som gjelder. Etter et økonomisk dårlig fjorår, håper dyreparken i Kristiansand på gratisreklame for opptil 10 millioner kroner.

TV2 starter TV-serien «Dyreparken» neste fredag. Såpeserien er filmet i dyreparken som er mest kjent for apekatten Julius. Nesten en halv million besøkende stakk innom fornøyelsesparken på Sørlandet i 1999, men det økonomiske resultatet var labert. De mistet også suksessforestillingen «Kaptein Sabeltann».

Utfra populariteten til liknende programmer som «Klinikken» og «Flyplassen», regner sørlendingene med at det blir atskillig mer klingende mynt i kassa i år.

- Det er klart det har en reklameeffekt for oss, sier Dyreparkens avgåtte, men høyst oppegående direktør, Edvard Moseid til Fædrelandsvennen.

Reklameverdien er anslått til hele 10 millioner kroner. Men da er NRK-profileringen også regnet med. Statskanalen har bygd Skomakergata i dyreparken. Dermed har dyreparken sikret seg to sterke samarbeidspartnere som vil hjelpe til med å dra publikum - i tillegg til den gamle publikumsmagneten Julius som begynner å dra på årene.

- Det var slitsomt å ha TV2 hengende på oss fra midten av mai og til midt i august nesten 24 timer i døgnet, sier Edvard Moseid.

Men han understreker at Dyreparken er svært positive til sine riksdekkende samarbeidspartnere. TV 2 sender første episode av «Dyreparken» fredag om en uke. I beste sendetid klokken 20.00 inviteres seerne til å bli med inn bak gjerdene i parken. I ti episoder utover våren vil folk i alle aldre få nye venner - både folk og dyr.