TV-serier banker Hollywood-filmene

Serier som «Lost» er gullgruver.

(Dagbladet.no): Amerikanske TV-serier er i ferd med å bli en hetere salgsvare enn filmer fra Hollywood.

Ifølge Variety tjener de største seriene - som «Desperate Houseviwes» og «CSI» - inn mer enn 6,7 millioner kroner per episode på avtaler med utenlandske selskaper.

- Serier gir noe virkelig unikt til de utenlandske kanalene, mens «må ha»-effekten avtar når det gjelder filmer. Det er så mange måter å få sett film på, sier Jeffrey Schlesinger, sjef for Warner Bros.\' tv-avdeling.

Større interesse

I går startet TV-messen MIPTV i Cannes, der blant annet TV 2 har fått solgt «Skaperen» til et tysk produksjonsselskap. Det kan bli innbringende for TV 2, men beløpene er neppe i nærheten av det de amerikanske tv-sjefene kan få for sine toppserier.

Det Paris-baserte analysefirmaet Eurodata presenterte nylig tall som viser at tv-serier er den fiktive sjangeren som har det største publikummet de fleste steder i verden.

50 prosent av publikummet sa de foretrakk tv-serier i 2004 - i 2005 var tallet 64 prosent.

Nå håper den amerikanske tv-industrien på suksess i Cannes. Flere europeiske land har vært svært tilbakeholdne med å kjøpe inn amerikanske serier.

GULLGRUVE: «Lost» har åpnet manges øyne for serieformatets muligheter - og inntjeningspotensial. FOTO: TVNORGE
GULLGRUVE: «Lost» har åpnet manges øyne for serieformatets muligheter - og inntjeningspotensial. FOTO: TVNORGE Vis mer

- Vi har solgt alle de åtte primetime-seriene våre til England. For fem år siden ville det vært vanskelig å få avtaler på to av dem, sier Armando Nunez i CBS til Variety.

Bransjeavisa hevder også at DVD-salget av TV-serier har gått til himmels de siste årene, mens interessen for film-DVD har minsket noe.

Og potensialet for flere inntekter er der. Selskapene ser blant annet at det kan ligge store inntekter i «pay per view»-markedet - særlig utenfor USA, der man vanligvis må vente en stund før serien kommer på de hjemlige kanalene.

RIK PÅ WEED: Sesong 2 av serien «Weed» med Sarah Jessica Parker er blant de heteste salgsobjektene i Cannes.