Tv, tv, tv, sleep

TV-ANNONSERING

er fortsatt en så effektiv måte å blåse opp markedsandeler og klatre på VG-lista på at platebransjen simpelthen ikke kan la det være. Mens Norges offisielle salgsliste tidligere i år var en ren who's who over ny og god norsk musikk, har lista de siste månedene vært å betrakte som en oversikt over hvilke artister du kan regne med å støte på mens du venter på TV2-nyhetene eller «Sex og singelliv».

DET ER IKKE BIGBANG,

som ligger på førsteplass for andre uka på rad med sitt doble konsertalbum «Radio Radio TV Sleep», jeg tenker på. Deres tetplassering er, en relativt beskjeden annonsekampanje på TV3 til tross, i grunnen svært gledelig og ikke minst velfortjent for et av Norges mest hardtarbeidende og beste konsertband. Uten tv-annonsering har de to foregående platene med Øystein Greni & co. - «Clouds Rolling By» og «Frontside Rock'n'Roll» - gått inn på henholdsvis andre- og tredjeplass i sin første uke. Nå har deres siste utgivelse fått et løft som har brakt dem til topps for første gang i karrieren.

DETTE SATTE

samtidig sluttstrek for danske Saybias sommerhegemoni på toppen av VG-lista. Saybias til dels eventyrlige albumsuksess i Norge med «The Second You Sleep» er et skoleeksempel på at platebransjen i praksis kan prakke hva som helst på publikum, bare markedsføringsbudsjettene er store nok. Etter at Kurt Nilsen sang en Saybia-låt i «Idol»-finalen, blåste EMI støv av det 1,5 år gamle albumet, og fikk en 60000-selger på rappen. Et like godt eksempel er hattebartemannen Alan Jackson, en amerikansk countryartist av den nyere Nashville-skolen med stor suksess i USA gjennom 13 år. Men han har knapt solgt plater i Norge. Før nå: BMGs massive annonsekampanje for Jacksons «Greatest Hits 2» har resultert i 24000 solgte eksemplarer i Norge på kort tid, og en fjerdeplass på salgslista denne uka.

NESTE UKE

er det på'n igjen. Da har «Idol»-Kurts debutalbum «I» forlatt platebutikkene i et tempo norsk platebransje ikke har sett på årevis. Men så er det vel ikke feil å si at også Kurt-plata på sitt vis blir nummer én på VG-lista som følge av grundig TV-markedsføring.