TV2 blir rike

TV2-været går rett til værs. I 1993 betalte Gule sider 4 millioner kroner for å «sponse været». I 1999 har prisen steget til 12 millioner. Og TV2 tror det er langt igjen før taket er nådd.

- Sponsing er upløyd mark i Norge, og taket er definitivt ikke nådd med årets avtaler, sier informasjonssjef Rune Indrøy i TV2. Til tross for rekordavtalene benekter han at værmeldingene er noen melkeku for kanalen.

- Det totale reklamebudsjettet for TV2 er på 1,2 milliarder, og inntektene fra været utgjør bare en liten del. Klart det er god butikk, men programmet er også kostbart og produsere, sier Indrøy.

Kamp om plassen

Det var Telenor Media som tok kontakt med TV2 og spurte om Gule sider kunne få være sponsor for værmeldingen i 1992. Det syntes TV2 var en utmerket idé. Nå er det en av kanalens beste annonseplasser. I år slåss flere tunge aktører om været, og Manpower og Vesta stakk til slutt av med det lengste strået. I gårsdagens BA bekreftet Vesta at selskapet hadde punget ut 6 millioner kroner for en sponsoravtale som gjelder to av kveldens tre værmeldinger. Det mest lukrative «været», sendingen som går etter nyhetene klokka 21.00, har Manpower kjøpt rettighetene til.

- Vi har betalt noe mer enn Vesta, men prisen ligger på samme nivå, bekrefter informasjonsdirektør i Manpower, Truls Frogner.

Gule sider sponset været i tre år etter at de hadde etablert reklameplassen. I løpet av perioden steg prisen betraktelig.

Ikke bare damer

- Etter hvert som kanalen ble mer lukrativ steg prisen til 6 millioner kroner i året. TV2 forsøkte å presse prisen opp i mellom åtte og ti millioner, men det syntes vi var for mye. Man kan gjøre mye annet for ti millioner, sier informasjonsdirektør i Telenor Media, Sissel Faller. Hun tror ikke værdamenes økende popularitet og kjendis-status har nevneverdig innvirkning på annonseprisen.

- Det var en god annonseplass lenge før Siri & co ble kjendiser, sier informasjonsdirektøren.
Seks måneder etter at HydroTexaco hadde overtatt annonseplassen, viste Telenors undersøkelser at det fortsatt var mange som trodde at «Gule sider sponser været».

HydroTexaco ville ikke oppgi summen de betalte for å være sponsor i året som gikk, men informasjonssjef Jan Lyder Løberg bekreftet i går kveld at beløpet var atskillig lavere enn årets rekordsum.