TV2 blir rike

TV2-været går rett til værs. I 1993 betalte Gule sider 4 millioner kroner for å «sponse været». I 1999 har prisen steget til 12 millioner. Og TV2 tror det er langt igjen før taket er nådd.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

- Sponsing er upløyd mark i Norge, og taket er definitivt ikke nådd med årets avtaler, sier informasjonssjef Rune Indrøy i TV2. Til tross for rekordavtalene benekter han at værmeldingene er noen melkeku for kanalen.

- Det totale reklamebudsjettet for TV2 er på 1,2 milliarder, og inntektene fra været utgjør bare en liten del. Klart det er god butikk, men programmet er også kostbart og produsere, sier Indrøy.

Kamp om plassen

Det var Telenor Media som tok kontakt med TV2 og spurte om Gule sider kunne få være sponsor for værmeldingen i 1992. Det syntes TV2 var en utmerket idé. Nå er det en av kanalens beste annonseplasser. I år slåss flere tunge aktører om været, og Manpower og Vesta stakk til slutt av med det lengste strået. I gårsdagens BA bekreftet Vesta at selskapet hadde punget ut 6 millioner kroner for en sponsoravtale som gjelder to av kveldens tre værmeldinger. Det mest lukrative «været», sendingen som går etter nyhetene klokka 21.00, har Manpower kjøpt rettighetene til.

- Vi har betalt noe mer enn Vesta, men prisen ligger på samme nivå, bekrefter informasjonsdirektør i Manpower, Truls Frogner.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer