PÅ TUR MED DAG OTTO: Med hele 464 000 seere i går, ble «På tur med Dag Otto», den store vinneren av premieredagen i går. Foto: TV 2
PÅ TUR MED DAG OTTO: Med hele 464 000 seere i går, ble «På tur med Dag Otto», den store vinneren av premieredagen i går. Foto: TV 2Vis mer

TV2 knuste TVNorges storsatsning

Men NRK slo begge.

(Dagbladet): På grunn av at OL har herjet på TV-skjermene den siste måneden, har de fleste TV-kanalene ventet med å sende sine ferske sesonger og programmer til nå.

Og i går var det endelig klart for den store premieredagen, både for NRK, TV 2, TV3 og TVNorge.

NRK var kanalen som gikk med flagget til topps med programmet «Yttersia», som hadde 521 000 seere, ifølge NRK nordnytt.

- Målet var 300 000 Ifølge tall Dagbladet har fått tilsendt fra kommunikasjonsdirektør i TVNorge og SBS Discovery, Espen Skoland, var det 260 000 som fikk med seg premieren på TVNorges nye reality-satsing «Den siste viking».

- Dette er absolutt godkjent, og et sterkere premieretall enn vi hadde i hele 2013. Vi hadde høye forventinger til denne premieren. Målet var 300 000. Når vi ikke når så høyt skyldes det i hovedsak svært tøff konkurranse. Fem sterke konsepter hadde premiere i går, sier han og fortsetter:

- Det er altså mange som slåss om oppmerksomheten. Det positive er at seeingen stiger utover i programmet.

- Det er ikke helt positivt Morten Wiberg i mediebyrået Carat mener at det fort kan bli vanskelig å få mange seere med et nytt konsept, som i tillegg får konkurranse fra flere hold.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det var jo under forventningene, så det er ikke helt positivt, men når en TV-kanal kommer med et nytt konsept, så kan det være vanskelig å få inn nok seere med en gang, i tillegg til at det var konkurranse fra flere hold, sier han til Dagbladet.

- Vil seertallet hente seg opp i «Den siste viking», tror du?

- Jeg er litt redd for at det blir vanskelig. Det som kan hjelpe serien med seertall nå, er at det snakkes positivt om serien i for eksempel sosiale medier og at mediene generelt snakker om den. «Den siste viking» har jo fått ok anmeldelser, og dette kan bidra med å løfte seertallet. Nå skal serien gå flere ganger i uka, så jeg tror den vil klare å løfte seg opp litt, sier han.

Men med 260 000 seere nådde ikke «Den siste viking» toppen. Av de kommersielle kanalene, var det TV2 som gjorde det best i går. De sendte første episode av «På tur med Dag Otto».

- En veldig god start - Dette er deilig moro og et program med masse gode følelser. Seertallene er veldig gode og økte gjennom hele programmet. I tillegg trakk de mange unge seere, og programmet ble mest sett i målgruppen 20-49 år, sier TV 2s kommunikasjonssjef Jan-Petter Dahl.

Hele 464 000 seere fulgte første episode av «På tur med Dag Otto». Eks-syklisten er svært godt fornøyd med premieretallene.

- Jeg gjorde det jo sammen med Kristian og hele teamet. Det er selvfølgelig moro at når vi først har jobba så mye, at folk vil se på, sier Lauritzen til Dagbladet.

Den norske krimserien «Det tredje øyet» trakk 425 000 seere på første episode.

- En veldig god start for en norsk dramaserie, tross sterk konkurranse. Vi vet av erfaring at drama også sees mye i opptak. Derfor blir det spennende å se opptakstallene, og ikke minst hvor mange som velger å se serien på TV 2 Sumo. «Det tredje øyet» øker i intensitet og spenningen fortsetter mot en fantastisk finale. Seerne kan glede seg til ti sterke episoder, sier Dahl.

At flere kanaler har premierer på serier den samme dagen, mener Wiberg ikke var til å unngå.

- Det blir jo sånn at en tråkker litt på hverandre med premierer i starten av uke 9, men alle kanalene trenger seere i forhold til mange av annonsørene som trenger eksponering på kanalene. Det er viktig at alle kanalene kommer ut til seerne nå til våren, sier Wiberg.

Han begrunner det med at det er vanskelig å vente med å lansere en serie, for hvis en venter, så lar de de andre kanalene ta grep om seerne.

- Det er konkurranse om å komme på banen først, og få tak i seerne. Det positive med dette, er at vi som seere får masse å velge mellom, avslutter han.

På TV3 hadde realityserien «Paradise Hotel» premiere, der 175 000 satt benket foran skjermen.