Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

TV2 tjener millioner på Kurt

Fredag brukte vi 4,4 millioner kroner for å stemme på Kurt og Gaute. Totalt kan TV2 ha tjent over 30 millioner på «Idol»-suksessen.

Da «Idol» startet var det bare 246 000 seere som så på. Men i finalerundene har seertallet mangedoblet seg.

- Det har vært samme prosess i de andre «Idol»-landene. Det begynner rolig, men så tar det av når folk vil følge sine favoritter mot finalen, sier pressekontakt Bjarne Laastad i TV2.

Sist fredag hadde «semifinalen» over 800000 seere. Det var ukas mest sette program på TV2. I snitt har «Idol» hatt 552000 seere. Men det var før fredagens program:

- Først i morgen får vi vite hvor mange som så finalen. Men antall stemmer sier jo sitt, sier Laastad. Trolig hadde programmet over en million seere.

Dette tjener «Idol» på

- I farten kan jeg ikke huske andre programmer som har gitt oss tilsvarende inntekter som det vi opplever med «Idol», sa salgs- og markedsdirektør Bjørn Gunnar Rossvoll tidligere i uka til Aftenposten. Dagbladet har sammen med erfarne reklame- og TV-kilder beregnet hvor mye TV2 har tjent på «Idol». Dette er riktignok bruttoinntekter, fordi TV2 har kostnader til blant annet produksjonsselskapet Monster og det amerikanske selskapet Fremantle, som eier rettighetene.

Annonser: Kanalen har delt opp programmet i to og har reklameblokker både før, under og etter første sending. Smart. Fredag dro kanalen trolig inn 1,9 millioner kroner, og totalt har annonsørene lagt igjen 24,5 millioner kroner.

Avstemning: Siste avstemningsrekord for TV2 var finalen i «Stjerner i sikte» med 400000 stemmer. Fredag ble det avgitt 939000 stemmer. Snittprisen har vært rundt 4,65 kroner.

Men TV2 må dele inntektene med teleselskapene Telenor, Netcom og Carrot samt Fremantle.

- I underkant av en krone tilfaller TV2, opplyser Laastad.

Det vil uansett tilsi nesten 3,3 millioner til Valebrokk & co.

Sponsorer: Programmet har blitt sponset av Burger King, Coca-Cola og Se og Hør. Trolig har de betalt totalt 3 millioner kroner.

Ingen platekroner

Plate: Samleplata for «Idol»-artistene føk rett til topps på VG-lista og har hittil solgt i 29000 eksemplarer. Men her får ikke TV2 en øre. Inntektene deles mellom plateselskapet BMG og Fremantle. Mandag slipper BMG singelen «She's So High» med Kurt.

KURTISMEN RÅDER: Kurt Nilsen er fortsatt hele landets nye idol etter at han fredag kveld vant finalen mot Gaute Ormåsen.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media