TV2 vant Gullrosen

«Søppelkongen» får grønn pris.

(Dagbladet.no): TV2s nysatsing «Søppelkongen» vant i kveld den prestisjetunge Gullrosen i Lucerne i Sveits.

I kategorien «Social Awareness Award» la juryen stor vekt på det grønne og miljøvennlige aspektet ved programmet, og var i tillegg imponert over nytenkingen innenfor reality-genren.

- Det er veldig hyggelig å få aksept og pris for et konsept TV 2 har utarbeidet selv, i samarbeid med Strix, sier programdirektør Nils Ketil Andresen i TV 2 i en pressemelding.

Konseptet, som internasjonalt er døpt «Paradise Lost» går ut på at 14 deltakere bor på en søppeldynge i seks uker. De må bygge sine egne boliger av skrot, og må i tillegg løse ukentlige oppdrag med det som finnes av avfall.

- Jeg er utrolig glad og stolt på vegne av alle involverte i TV 2, Strix og deltagerne. Vi trodde på eksperimentet med å blande reality og miljøvern, noe som er blitt lagt merke til. Det er flott at et underholdningskonsept kan brukes til å sette fokus på et miljøproblem som søppel, sier Andreas Hatlevik, prosjektleder for \'Søppelkongen\' i samme pressemelding.

SØPPELKONGEN: Geir Ove Fløan vant realityserien i fjor høst. nå har serien vunnet den prestisjefylte Gullrosen.