Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

TV 2s beste venner

«Venner for livet» er TV 2s mest populære serie noen gang. Totalt har serien siden starten nådd 112 464 000 seere i Norge.

De siste fem åra har «Venner for livet» ligget jevnt over 650 000 seere pr. episode, med en markedsandel på femti prosent. Før det steg seertallene for hver sesong som gikk, fra beskjedne 179 000 første året (da serien ble sendt om ettermiddagen) til 500 000 det femte.

-  «Venner for livet» er TV 2s desidert mest sette serie noen gang. Den har vært gull verd for TV 2. Både gjennom å gi oss inntekter, og gjennom å trekke til oss unge, viktige seere. Vi har hatt flere serier med like høye seertall, som «X-files» og «Ally McBeal». Men vi har aldri hatt serier som har trukket like mange seere år etter år etter år. «Venner for livet» står i en særstilling, sier Geir Mikalsen, informasjonssjef i TV 2.

150 mill +/-

Dagbladet ba tv-direktør Jarle Thalberg i mediebyrået Carat anslå reklameverdien av serien, med utgangspunkt i seertallene og antall episoder totalt. Han kom fram til at reklametida før og etter hver episode i dag er verd rundt to millioner brutto. Fra dette må en trekke en viss andel fordi reklameprisene har steget i løpet av tiåret, og en viss andel fordi annonsører får rabatt om de kjøper mye reklame. Uansett vil seertall som dem «Venner» har, innebære reklameinntekter nær 200 millioner kroner de ti åra serien er sendt.

-  TV 2 vil sitte igjen med mellom 150 og 200 millioner kroner. Fra dette må en trekke fra det serien koster i innkjøp, sier Thalberg.

Om TV 2 har betalt i snitt 50 000 kroner pr. episode, har kanalen tjent mellom 138 og 188 millioner kroner på «Venner». Med en episodepris på 100 000 kroner, sitter de igjen med mellom 127 og 177 millioner.

-  Det er alltid vanskelig å anslå slikt som dette. Men dette høres ikke usannsynlig ut, sier Geir Mikalsen.

Ny suksess?

TV 2 satser på å forlenge suksessen, og starter sendingene av «Joey» allerede neste uke, med samme sendetid som «Venner for livet» har hatt.

-  Vi har stor tro på at «Joey» vil begynne med høye seertall, men det er egentlig utenkelig at serien skal kunne gjennomføres på samme nivå som «Venner for livet», sier Mikalsen.

SUKSESS: Friends-gjengen og dens morsomheter har lokket seere til tv-skjermen, og kroner til TV 2.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media