TV 2s beste venner

«Venner for livet» er TV 2s mest populære serie noen gang. Totalt har serien siden starten nådd 112 464 000 seere i Norge.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

De siste fem åra har «Venner for livet» ligget jevnt over 650 000 seere pr. episode, med en markedsandel på femti prosent. Før det steg seertallene for hver sesong som gikk, fra beskjedne 179 000 første året (da serien ble sendt om ettermiddagen) til 500 000 det femte.

-  «Venner for livet» er TV 2s desidert mest sette serie noen gang. Den har vært gull verd for TV 2. Både gjennom å gi oss inntekter, og gjennom å trekke til oss unge, viktige seere. Vi har hatt flere serier med like høye seertall, som «X-files» og «Ally McBeal». Men vi har aldri hatt serier som har trukket like mange seere år etter år etter år. «Venner for livet» står i en særstilling, sier Geir Mikalsen, informasjonssjef i TV 2.

150 mill +/-

Dagbladet ba tv-direktør Jarle Thalberg i mediebyrået Carat anslå reklameverdien av serien, med utgangspunkt i seertallene og antall episoder totalt. Han kom fram til at reklametida før og etter hver episode i dag er verd rundt to millioner brutto. Fra dette må en trekke en viss andel fordi reklameprisene har steget i løpet av tiåret, og en viss andel fordi annonsører får rabatt om de kjøper mye reklame. Uansett vil seertall som dem «Venner» har, innebære reklameinntekter nær 200 millioner kroner de ti åra serien er sendt.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.