FRIKJENT: Programleder Janne Seime Siler var blant de som ble saksøkt for ærekrenkelse i forbindelse med TV3-programmet «Bygg & Bedrag». Sammen med tv-snekker Morten Hofstad (bak) hjalp hun forbrukere mot useriøse håndverkere. Foto: TV3
FRIKJENT: Programleder Janne Seime Siler var blant de som ble saksøkt for ærekrenkelse i forbindelse med TV3-programmet «Bygg & Bedrag». Sammen med tv-snekker Morten Hofstad (bak) hjalp hun forbrukere mot useriøse håndverkere. Foto: TV3Vis mer

TV3 frikjent for ærekrenkende «skandalefjernsyn»

- En seier for forbrukerjournalistikken.

(Dagbladet): Tromsøentreprenør Leif Erik Knutsen har saksøkt TV3, Nordisk Film, programleder Janne Seime Siler og regissør Lasse Ramstad i programmet «Bygg & Bedrag» etter å ha medvirket i en episode av programmet.

I episoden, som gikk på lufta i oktober 2010, ble publikum presentert for syvbarnsfamilien Skredlunds dårlige erfaringer med entreprenørens firma, Knutsens Byggservice.

Erstatningskrav Siden TV3-programmet mener Leif Erik Knutsen at han har tapt over en million kroner i inntekt.

Entreprenøren gikk dermed til søksmål for brudd på presseetikk og overtredelse av Vær Varsom-plakaten, med krav om erstatning for tapt inntekt, fremtidig tap av inntekt og krav om oppreisning for ærekrenkelser.

Totalt var beløpskravet i størrelsesorden 9 til 11 millioner.

Frikjent Nord-Troms tingrett avsa dommen onsdag og frikjente TV3, Nordisk Film, Seime Siler og Ramstad på alle punkter.

- Vi har hele tiden følt oss trygge på seier i denne saken, og vi er naturligvis fornøyd med at Leif Erik Knutsen ikke vant frem med søksmålet, sier programdirektør Åse Bendiksen i TV3 i en pressemelding.

I forbrukerserien «Bygg & Bedrag» hjalp TV3 uheldige boligeiere som hadde blitt lurt av useriøse håndverkere etter oppussing.

Temaet i episoden med Knutsen var blant annet håndverkerens mangelfulle arbeid som hadde resultert i utbedringskostnader på cirka 1,5 millioner kroner ekstra for familien Skredlund.

Ærekrenkelse Saksøker Knutsen mente programmet framstilte ham som ansvarlig for en rekke arbeider på boligen som han selv mente han enten ikke hadde gjort eller ikke var ansvarlig for.

Entrepenøren mente dermed at programmet bar preg av skandalefjernsyn og at det krenket og skadet hans ære og omdømme.

Videre hevdet Knutsen at han ikke hadde blitt framstilt på en riktig måte og at han selv ikke hadde fått muligheten til å forsvare påstandene som ble gjort i programmet.

Nord-Troms tingrett derimot konkluderer med at TV3 har gitt Knutsen flere muligheter til tilsvar, som han ikke har benyttet seg av.

Allmenn interesse Tingretten hadde videre ingenting å utsette på Nordisk Films journalistiske arbeid og konstaterte at det redaksjonelle arbeidet som var gjort i «Bygg & Bedrag» var klart aktsomt.

Retten presiserte også pressens rolle som «samfunnets vakthund» og konstaterte at «Bygg & Bedrag»s fokus på dårlig håndverk og overgrep fra næringsdrivende er av stor allmenn interesse.

- Seieren i denne saken underbygger og bekrefter kvaliteten og seriøsiteten i «Bygg & Bedrag». Dette er ikke bare en seier for TV3 og Nordisk Film og de som personlig var saksøkt, men også en seier for familien Skredlund og forbrukerjournalistikk generelt, sier programdirektør Bendiksen i TV3.

Dette er ikke første gang TV3-programmet har havnet i hardt vær. I fjor ble «Bygg & Bedrag» felt i Pressens faglige utvalg for brudd på Vær Varsom-plakaten.

FORNØYD: Programdirektør i TV3, Åse Marie Bendiksen er fornøyd med seier i rettsaken. 
Foto: Tomm W. Christiansen/Dagbladet
FORNØYD: Programdirektør i TV3, Åse Marie Bendiksen er fornøyd med seier i rettsaken. Foto: Tomm W. Christiansen/Dagbladet Vis mer