TV3 kjente ikke spritavtalene

Bareierne har ikke informert TV3 om detaljene i sine spritavtaler. De avviser at de bedriver ulovlig alkoholreklame.

Ifølge Pål Atle Skjervengen i VinCompagniet ble de kontaktet av Baren. Mot en høy pris skulle de få plassere alkohol-produktene sine i baren - med gode muligheter for tv-eksponering. VinCompagniet takket nei, men ifølge TV2-nyhetene takket tre leverandører ja til reklame-avtalen.

- TV3 er ikke informert om disse avtalene. Så lenge barsjefene ikke har lovt at vi skal fokusere på visse produkter, er avtalene uproblematiske, sier programsjef Jan Arild Slinning i TV3 til Dagbladet.no.

Vil unngå alko-reklame

Helt fra starten har TV3 forsøkt å unngå alkohol-reklame - som er forbudt ifølge norsk lov. De har blant annet dekket til ølmerket på tappekranene.

- Men er det ikke naturlig å tro at barsjefene har fått bedre leverandør-avtaler på grunn av tv-sendingene?

- Vi har bedt dem om å ikke utnytte dette. Uansett avtaler, vi vil ikke zoome inn på spesielle alkoholmerker, lover Slinning.

- Inntil noen kan vise fram skriftlige avtaler som lover spritleverandørene tv-tid, blir dette kun påstander.

Hemmelige detaljer

Fem dager i uka er det tv-program fra Baren. 24 timer i døgnet kan du følge de ti deltakerne via internett. I går fulgte 73 000 seere sendinga.

- Vi har avtaler med 10-12 alkohol-leverandører. Det er helt vanlig. Mange har kontaktet oss og sagt de har hatt lyst til å levere varer til oss, sier barsjef Morten Klein til Dagbladet.no.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han og Peter Johansen eier baren i Karl Johans gate 12.

- Vi er ikke interessert i å diskutere disse avtalene i detalj, men jeg kan avvise TV2s påstander om at det dreier seg om millionbeløp, sier Klein.

- Det finnes ingen avtaler hvor vi har lovt bort tv-tid.

Fortalte om tv-sendingene

Han bekrefter at de har vært i forhandlinger med VinCompagniet uten at det endte med en avtale.

- Har dere fortalt leverandørene at varene deres vil bli vist på tv?

- Vi har forklart konseptet vårt, og en del av det er tv-sendinga. Men vi har ikke fokusert på dette overfor våre leverandører.

- Har dere fått bedre avtaler på grunn av tv?

- Jeg vil ikke si at vi nødvendigvis har fått bedre avtaler på grunn av Baren-programmet, sier Klein.

Rusmiddeldirektoratet skal vurdere om avtalene er i strid med forbudet mot alkoholreklame.

- Ulovlig reklame eller ikke - folk kommer hit for å ha det gøy, sier Baren-deltaker Steinar Jensen (25) til TV2.

Les også: Baren kan være ulovlig

OVERVÅKES: Programleder Anders Høglund viser fram baren som internett-overvåkes 24 timer i døgnet. Fem dager i uka kommer det tv-bilder herfra.
ÅPNER I MORGEN: TV3 ønsker å unngå at bareierne bruker programmet til å reklamere for alkohol.