Tvære eller ikke tvære

LONDON (Dagbladet) London er også William Shakespeares by, selv om det skal mye fantasi til for å drømme seg tilbake til de trange gatene, luktene og folkelivet fra den gangen han kjempet seg fram på Globe-teatret. Scenen er riktignok gjenoppført i opprinnelig stil, men den er ikke akkurat plassert i de samme omgivelsene.

  • Det er heller ikke Shakespeares stykker. Regissørene kappes om å skape nye varianter. «Hamlet» i Royal Shakespeare Companys nyeste versjon er en totalt nedstrippet utgave. Kostymene er hentet fra en relativt anonym, alminnelig 2002-garderobe, og kulissene består ikke av annet enn lys, luft, stolper og vegger. Og lyd, til tider av apokalyptisk skrallende karakter.
  • De spartanske kulissene bringer oss inn til kjernen av teksten, framført i sin helhet slik at tilskuerne tilbringer drøyt fire timer i selskap med prinsen av Danmark, fantastisk spilt av Samuel West. Teksten stiger ut av det nakne rommet, lever nær sagt sitt eget liv. Både forståelige og ubegripelige vendinger gløder og vrir seg i lufta rundt tilskuerne, som om språket selv har fått en fysisk gestalt. Man sitter gispende og følger skuespillerne bokstavelig talt til siste sukk. Til alt er dødt. Til bare stillheten er tilbake, som dikteren har uttrykt det.
  • Det er så man gisper etter luft når man slipper ut av Barbican-teatret, som Royal Shakespeare Company nå skal forlate. Over vannene svever storstilte planer om et gedigent nytt Shakespeare-senter i dikterens fødeby Stratford-upon-Avon. Men det innebærer at det gamle teatret i byen må rives, og derom strides impliserte parter.
  • Royal Shakespeare Company er også under ild fra annet hold. I memoarene til Sir Nigel Hawthorne får ensemblet så hatten passer. Helten fra «Ja vel, statsminister» satte punktum for sine erindringer to dager før han døde, og når de utgis i april, får offentligheten vite hva han mener om at han måtte betale leie til RSC for ei hytte han bodde i mens han spilte for dem i Stratford, og at han dessuten måtte ta seg fram til teatret på egen hånd hver kveld mens han spilte Kong Lear på Barbican. I shakespearsk ånd strømmer anklagene fra graven.
  • Nå ja, hvis du er i London: Gå i hvert fall ikke glipp av den mangeårige suksessen «The Complete Works of William Shakespeare» med The Reduced Shakespeare Company. På under to timer kjører tre skuespillere i ren Monty Python-stil gjennom tragedier og komedier. Hamlet viser de sågar i en tre minutters versjon, en ett minutts versjon og en baklengs utgave. Når skal noen gjøre noe liknende med Ibsens samlede?