Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Tvinges til PR-jobbing

NRKs faste ansatte får ikke ta kommersielle reklameoppdrag. Samtidig tvinges NRK-frilansere til å ha minst tre arbeidsgivere.

- For å få jobbe som frilanser i NRK må du ha minst tre ulike arbeidsgivere. Og de skal ikke være konkurrenter til NRK. Derfor påtar mange profilerte NRK-frilansere seg reklameoppdrag for å fylle tre-jobbs-kvoten. Det bekrefter leder for NRKs barne- og ungdomsavdeling Kalle Fürst.

Dette skjer samtidig som NRKs etikkutvalg legger fram nye og strengere regler som skal hindre faste NRK-ansatte i å påta seg reklamejobber. For disse er reklamejobber forbudt.

Kringkastingen tvinger dermed noen medarbeidere til å ta reklameoppdrag, mens andre forbys å gjøre det samme.

Fikk lov

NRKs radioreporter Kari Slaatsveen er en av dem som rakk å nyte godt av NRKs ulike reklamepraksis like før hun ble fast ansatt. Slaatsveen leide ut stemmen sin til Rimi-reklame. 6. juni ble hun fast ansatt i P1 og nå er det slutt på reklameoppdragene.

- Kari Slaatsveen var oppdragstaker og ikke fast ansatt i NRK da reklamen ble laget. Det er ulike regler for disse to gruppene, sier Barbara Jahn, som ga tillatelsen.

- Jeg synes det er uproblematisk og at det ikke rokker ved Kari Slaatsveens integritet.

- Ville hun fått tillatelse nå, når hun er fast ansatt?

- Nei, det er en annen sak. Jeg sier nei til medarbeidere som vil gjøre reklamejobber dersom det gjelder for konkurrerende bedrifter, eller for produkter, sier Jahn.

Ikke ansatt

- Innspillingen av reklamen ble gjort på et tidspunkt da jeg ikke var ansatt i NRK. Jeg tror dette er en sak som journalister er mer opptatt av enn andre, men jeg ville ikke tatt et slikt oppdrag i dag. Samtidig synes jeg at innslaget ble ganske bra, da, ler Slaatsveen.

Heller ikke Kalle Fürst reagerer negativt på at Slaatsveen fikk reklametillatelse.

- Det er ikke verre enn at andre, som Robert Stoltenberg og Otto Jespersen, kan gjøre det samme.

REKLAMESTOPP: I mai fikk Kari Slaatsveen lage reklame for Rimi med sjefens velsignelse. I dag er hun fast ansatt i NRK. Og dermed sier sjefene nei til flere reklameoppdrag.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media