STORSATSING: Det interaktive konseptet «Lost in time» blander spillgrafikk og gameshow-underholdning, ved at TV-seerne skal kunne laste ned en app til telefonen sin for å delta i en virtuell verden. Ingen av TV-seerne kom inn i appen under premieren på programmet. Foto: TVNorge
STORSATSING: Det interaktive konseptet «Lost in time» blander spillgrafikk og gameshow-underholdning, ved at TV-seerne skal kunne laste ned en app til telefonen sin for å delta i en virtuell verden. Ingen av TV-seerne kom inn i appen under premieren på programmet. Foto: TVNorgeVis mer

TVNorge bekrefter: - Ingen TV-seere fikk spilt i ny storsatsing

Nå vil vinneren bli trukket blant alle som har lastet ned appen innen tirsdag. 

(Dagbladet): - Vi vet nå at ingen fikk spilt under sendingen i går, på grunn av omfattende tekniske problemer hos serverleverandøren, Oracle, skriver TVNorge i en pressemelding publisert på kanalens Facebookside.

Lanseringen av TVNorges nye, store lørdagssatsing «Lost in time» gikk slett ikke etter planen lørdag kveld.

Det interaktive konseptet blander spillgrafikk og gameshow-underholdning, ved at TV-seerne skal kunne laste ned en app til telefonen sin for å delta i en virtuell verden. Men tekniske problemer førte til at ingen TV-seere kom inn i appen.

Kårer vinner

I programmet konkurrerer tre deltakere i en studiosending, og vinneren kan få med seg inntil én million kroner. Samtidig skulle en heldig vinner hjemme i stua også kunne stikke av med like mye.

Siden ingen fikk spilt har TVNorge funnet en alternativ måte å kåre vinneren blant hjemmespillerne på.

- For å gjøre dette helt rettferdig, vil vinnerne bli trukket blant alle som har lastet ned appen og registrert seg. Alle som registrerer seg før midnatt førstkommende tirsdag, er med i trekningen som gjøres på onsdag, skriver TVNorge.

Summen hjemmespillerne kan stikke av med er den samme som deltakerne i studio klarer å samle inn. Premiepotten denne gangen er på 246.000 kroner, og det deles også ut smarttelefoner. Vinneren vil bli offentliggjort på kanalens Facebookside onsdag kveld.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Alle som hadde lastet ned appen og registrert seg på forhånd er med i trekningen, men det er også mulig at mange som hadde lastet ned appen ikke fikk registrert seg på lørdag. Så alle som registrerer seg innen midnatt tirsdag blir med i trekningen, sier Hanne McBride, mediesjef i Discovery Norway som eier TVNorge.

Søndag forklarer McBride de jobber med å forsikre seg om at det ikke oppstår lignende problemer ved neste sending.

- Vi hadde forsikringer i forkant av sendingen om at dette skulle fungere. Nå gjør vi det vi kan for at dette skal være oppe og gå neste lørdag. Vi tror det skal gå i orden, sier McBride.

- Fullt mulig å teste

Etter lanseringen lørdag uttalte mediesjef Hanne McBride i Discovery Norway,at de hadde forhåndstestet gjentatte ganger, men at det er ikke mulig å teste for det trøkket som oppstod under premieren. Det fikk Torgeir Waterhouse, direktør for internett og nye medier i IKT-Norge, til å reagere.

- Å teste for et så stort trykk som det ble her, er fullt mulig å gjøre. Det er mange måter å gjøre det på. Man svekker tilliten til store IT-systemer og til digitalisering når man sier at det ikke kan gjøres, sa Waterhouse til Dagbladet.

McBride forklarte at kommentaren om at det ikke var mulig å teste for trykket som oppstod, ble gitt ut fra informasjonen hun hadde der og da.

- Den kommentaren får stå for min egen regning, og jeg beklager hvis jeg har vært unøyaktig. Leverandøren Oracle er en av verdens største på dette området, og de har hatt problemer. Det har også vært backupløsninger som ikke fungerte. Jeg kommenterte utfra den informasjonen som var tilgjengelig under sending i går, og vet vi ble forsikret om at vi hadde bestilt en løsning som kunne skaleres til det behovet vi har. Da stoler vi på det , sier McBride.