Er du humorist og pusher 50? Da har TVNorge jobb til deg! Atle Antonsen er i hvert fall fornøyd. Her i rollen som Kong Arthur i «Spamalot». Foto: Scanpix
Er du humorist og pusher 50? Da har TVNorge jobb til deg! Atle Antonsen er i hvert fall fornøyd. Her i rollen som Kong Arthur i «Spamalot». Foto: ScanpixVis mer

TVNorge støvsuger landet for middelaldrende humorister

Det kan bare love godt for de unge og uetablerte.

Kommentar

Først var det Thomas Giertsen og Espen Eckbo. Det føles som en mannsalder siden, men i april 2010 forlot de to humoristene henholdsvis «Norske Talenter», «Torsdagsklubben» og «TV 2-nøttene» og meldte overgang til TVNorge. Programdirektør Eivind Landsverk mente det var en merkedag.

«Jeg ønsker å rendyrke TVNorge som underholdningskanal. Og etter at vi la ned nyhetene i fjor, kan vi nå investere mer i sterke, norske egenproduksjoner. Med Espen og Thomas på laget er målet klart: Å bli norgesmester i humor på TV» sa han til VG.

Deretter huket han inn Harald Eia. Bård Tufte Johansen.

Anne-Kat. Hærland vinket farvel til NRK. Opprettet et nytt talkshow.

Mistet det igjen.

Samtidig bygget kanalen opp egne humorprofiler som Ylvis og Lene «Costa del» Kongsvik.

Christine Koth svinset seg inn i stallen.

Den var allerede god nok før høsten 2016.

Men det var nå det ble storeslem. Først annonserte Jon Almaas at han skulle forlate ørelappstolen i «Nytt på nytt» til fordel for noe enda nyere på TVNorge. Deretter skiftet sportsanker Anne Rimmen side, og denne uka ble det klart at Atle Antonsen også har skrevet kontrakt. Seks år etter «merkedagen» er det ingen tvil om at Landsverk har oppfylt målsettingen om å bli størst på humor i Norge. Han har støvsuget landet for etablert humortalent. NRK har så vidt fått lov til å beholde Trond-Viggo Torgersen. En kveld på TV 2 er omtrent like morsom som et styremøte i Telenor.

Dette lover godt for Humor-Norge.

For det er ingen tvil, NRK og TV 2 ta opp kampen. Og den eneste måten å gjøre det på, er å rekruttere friskt blod.

Eventuelt gi det en sjanse til å skinne. NRK, som tradisjonelt har stått for nyskapende humor-tv, har altfor lenge lent seg på 40 pluss-generasjonen når det kommer til å trekke seerne inn i de store flatene. Når de unge ikke slipper til, blir de heller ikke gode.

Synes 00-erne og 01-erne virkelig at Robert Stoltenberg er morsom?

Hadde jeg vært 16 er det ingen tvil om at jeg hadde foretrukket hva som helst annet på YouTube.

TV 2 hadde faktisk en YouTube-hit, humorserien «Kollektivet» (2011–2015). Videoen «ÆØÅ (Size Matters)» er vist 5.7 millioner ganger på YouTube, sju andre av Kollektivets videoer har klikktall på over en million. Har TV 2 skjønt hvordan de skal bygge videre på det?

Ser ikke sånn ut.

Men de må finne ut av det fortere enn svint.

For de har ikke råd til å la TVNorge vinne festen bare fordi de har de kuleste folka.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook