STORSATSING: Det interaktive konseptet «Lost in time» blander spillgrafikk og gameshow-underholdning, ved at TV-seerne skal kunne laste ned en app til telefonen sin for å delta i en virtuell verden. Foto: TVNorge
STORSATSING: Det interaktive konseptet «Lost in time» blander spillgrafikk og gameshow-underholdning, ved at TV-seerne skal kunne laste ned en app til telefonen sin for å delta i en virtuell verden. Foto: TVNorgeVis mer

TVNorges «Lost in time» mistet nesten halvparten av seerne: - Holder ikke

Nå bør TVNorge vente til de har forsikret seg om at teknologien fungerer, mener TV-ekspert. 

(Dagbladet): Etter en hard start under premieren 25. mars, gikk det galt igjen for TVNorge-programmet «Lost in time» forrige lørdag.

De tekniske problemene ser også ut til å ha ført til en sterk nedgang i antall TV-seere. Lørdagens program ble ifølge TVNorges egne tall sett av 63.000 seere, mens første program ble sett av 111 000 personer i gjennomsnitt.

Det interaktive konseptet blander spillgrafikk og gameshow-underholdning, ved at TV-seerne skal kunne laste ned en app til telefonen sin for å delta i en virtuell verden. På grunn av tekniske problemer var det ingen av TV-seerne som kom inn i appen, og fikk deltatt i spillet under første program. Publikum hadde også problemer med å komme seg inn i appen da andre program ble sendt, lørdag.

- Det er en litt uheldig utvikling, så den publisiteten TVNorge fikk forrige uke rundt teknologien som ikke fungerte, ser ut til å ha vært stort sett negativ for tv-seingen, sier Morten Wiberg, TV-sjef i mediebyrået Carat.

- Bør vente ti høsten

Han tror ikke at det at de tekniske problemene som fortsatte lørdag, hadde så mye å si for de lave seertallene.

- Tallene ligger ganske jevnt gjennom hele programmet, så det kan virke som at det ikke har påvirket TV-seerne at de ikke kunne spille, sier Wiberg, som nå forventer at TVNorge vurderer om de skal ta programmet av skjermen.

- Jeg tror det kan være lurt å vente med videre spill frem til høsten. Da kan man forsikre seg om at teknologien fungerer. Dette er et kostbart program som skal konkurrere med NRK og TV 2 på lørdager, og da holder det ikke med 65.000 seere, sier Wiberg.

Men han legger til at han har sansen for konseptet.

- Dette programmet er en nyvinning, som kunne skape ltt familiær interesse, og hvor barn kunne være med interaktivt. Det er spennene å trekke den digitale biten inn i TV-seingen, sier han.

Vurderer fremtiden

Eivind Landsverk, programdirektør i TVNorge og DIscovery Networks, sier de vurderer programmets fremtid.

- «Lost in Time» fikk en trøblete start forrige uke, og vi konstaterer at tallene gikk ned fra premieren. Nå tar vi en vurdering av hvordan vi gjør dette fremover, og kommer tilbake til konklusjonen når den foreligger, sier Landsverk.

Kritikk på sosiale medier

Mange hadde problemer med spillopplevelsen lørdag, og uttrykte sin frustrasjon på programmets Facebook-gruppe:

«Etter to lørdagskvelder klar med mobilen er tålmodigheten slutt. Setter heller på lokalradioen neste lørdag», skriver en.

«Dette gidder jeg ikke å bruke tiden min på lenger. Takk for meg! Dette blir nok nedlagt håper jeg», mener en annen.