EN MILLION: Aston Kutcher var førstemann til en million følgesvenner på Twitter. Halvannen uke seinere nærmer han seg halvannen million. Gjør det mikrobloggingstjenesten til et elitefenomen, eller det motsatte? Foto: SCANPIX/AP
EN MILLION: Aston Kutcher var førstemann til en million følgesvenner på Twitter. Halvannen uke seinere nærmer han seg halvannen million. Gjør det mikrobloggingstjenesten til et elitefenomen, eller det motsatte? Foto: SCANPIX/APVis mer

Twitter er en 18-årig rødruss

Elitistisk? Ikke så veldig.

(Dagbladet.no) Fredag 17. april slo skuespiller og eksmodell Aston Kutcher nyhetskanalen CNN på målstreken i kappløpet om å bli den første Twitterprofilen som ble fulgt av en million mennesker.

Kutcher, som for anledningen ble oppgradert til mediekommentator, sa til Larry King at den stadig mer populære mikrobloggingstjenesten og andre sosiale medier gjør at én person nå kan ha like stor innflytelse som et globalt medienettverk.

Det er nok en sannhet med visse modifikasjoner, skjønt det hjelper selvsagt å være gift med Demi Moore, særlig når man legger ut bilder av fruen i ferd med å «stryke skjorter» i bare trusa, med høy rompeføring over det laveste strykebrettet verden har sett.

SLIK GÅR NU DAGAN, i det Dagsavisens kommentator Hege Ulstein omtaler som et lite, elitistisk nettsamfunn «der IT-innovatører, politikere og mediefolk snakker sammen».

Ulsteins kommentar sto på trykk bare to dager etter at Terje Pedersen fra plateselskapet Warner Music høstet global storm for å ha kalt den 18-årige Even Sandvold «drittunge» og en del annet dumt på Twitter. Fadesen skjedde etter  at Sandvold i en Twittermelding hadde luftet sin frustrasjon over at en plate han var på jakt etter ikke lot seg kjøpe lovlig via iTunes. Pedersen måtte krype til korset i nettmedier over hele verden.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dagen etter sto unge Sandvold på scenen under årsmøtet til Norsk Redaktørforening og fortalte om opplevelsen. I løpet av et døgn var både et av verdens største plateselskap og et rom fullt av Norges mektigste redaktører tatt i skole av en 18-åring i røde russebukser.

Sjelden har man sett et tydeligere eksempel på hvordan sosiale medier utfordrer etablerte eliters makt.

IT- OG MEDIEFOLK er fortsatt overrepresentert på Twitter, slik de gjerne er det når nye nettsamfunn etablerer seg. Men når Ulstein spissformulerer seg metaforisk ved å si at Twitter er «en ensom og elitistisk mann», mens Facebook er «en populær og folkelig dame», tar hun ikke bare grunnleggende feil, hun kommer også i skade for å fornærme en verden av kvinnelige nettbrukere både på og utenfor Twitter.

Ifølge Ulstein (som garderer ved å si at hun legger kjønnsstereotypier til grunn), er det nemlig typisk kvinnelig å legge ut bilder, melde seg inn i klubber, sende bursdagshilsener og bedrive generell pludring på Facebook, mens det er typisk mannlig å formulere seg kort og konsist på Twitter, der din verdi (som Ulstein helt korrekt har fått med seg i løpet av sine tre uker som Twitterbruker) måles i hvor mange smarte meldinger du publiserer - altså i hvilken verdi du tilfører nettverket.

Gad vite hva de anslagsvis 52 prosent av Twitterbrukerne som ifølge Quantcast er kvinner, mener om den kjønnsanalysen.

Følg Jan Omdahl på Twitter: Twitter.com/janomdahl