RETT OPP: Markedet har åpenbart tro på at Twitter kan tjene penger på sosial markedsføring. Her åpner aksjen på 26 dollar, men i løpet av første børsdag i går steg den med 73 prosent. Foto: Reuters/Scanpix
RETT OPP: Markedet har åpenbart tro på at Twitter kan tjene penger på sosial markedsføring. Her åpner aksjen på 26 dollar, men i løpet av første børsdag i går steg den med 73 prosent. Foto: Reuters/ScanpixVis mer

Twitter rett til værs

Aksjen steg med 73 prosent første dag etter børsnoteringen.

Gårsdagens børsnotering av mikrobloggingstjenesten Twitter var imøtesett med spenning, og med skepsis i vide kretser. En prisning av aksjen til 26 dollar ble regnet som høy, og med Facebook-børsnoteringen friskt i minne mente mange at vi kunne få en ny, kraftig nedjustering av verdien til et selskap med store underskudd og en uferdig forretningsmodell.

Men aksjemarkedet svarte med å sende Twitter-aksjen rett til værs.

De 70 millioner aksjene gikk som varmt hvetebrød. Prisen steg raskt til over 45 dollar, og ved børsslutt sto Twitter-aksjen i 44,94 dollar.

Dermed hadde Twitter-grunnleggerne, de ansatte og andre som sikret seg aksjer til utropsprisen på 26 dollar allerede sikret seg en fortjeneste på nær 73 prosent.

Den kan fort gå ned igjen, men den kraftige kursoppgangen er uansett et signal om at markedet har tro på Twitters forretningsmodell, og på konseptet sosial markedsføring.

Twitters forretningsmodell er, som jeg skrev i går, å la annonsører bygge kommersielle budskap inn i Twitter-universet gjennom såkalte promoterte tweets, promoterte brukerprofiler og promoterte trender. Kort sagt betyr det at annonsører får kjøpe seg plass i din og min nyhetsstrøm med kommersiele budskap, mer eller mindre godt tilpasset Twitter-universets takt og tone.

Hvilke kommersielle budkap som dukker opp i akkurat din Twitterstrøm, avhenger av hva selskapet tror og vet om dine interesser gjennom hva du har skrevet på Twitter, hva du har lenket til, hvilke lenker du selv har klikket på og hvem du følger.

Sosial markedsføring sprenger seg vei rett inn i ditt personlige medieunivers, og får hårene til å stritte hos mange av oss som er vokst opp med ideen om at innhold og kommers skal vært tydelig adskilt.

Men både Google og Facebook har suksess med markedsføring koblet til brukerens interesser og aktivitet. Ideen er at tilpasningen til din interesseprofil skal være så god at du ikke opplever markedsføringen som alt for provoserende.

Om modellen har bærekraft, kan det hende vi bare har sett begynnelsen på Twitter-ballongens luftferd.