Tyner underholdningen

Matias Faldbakken er både forfatter og billedkunstner. Hans romaner høster gode kritikker i Danmark og Tyskland, og han er en av utstillerne på Momentum i Moss i mai og kunstbiennalen i Sydney i juni.

- Det er en slags misantropisk grunntone i mye av det jeg gjør. Men i billedkunstprosjektene mine er det ikke bokstavert.

FALDBAKKENS FØRSTE

roman har tittelen «The Cocka Hola Company. Skandinavisk misantropi 1», den neste «Macht und Rebel. Skandinavisk misantropi 2». Er det rart man spør hvordan det står til med den skandinaviske misantropi?

- Den verste uhyggen ligger i at man ler av det, skriver en dansk anmelder om romanene.

- Jeg jobber med å tyne underholdningen, sier Faldbakken.

Han skriver om pornoindustri, nazisme og pedofili. Om det som ikke er stuereint. Øystein Rottem kalte roman nummer to en «anal utstøtning», og foreslo at billigbokutgaven ble trykt på dopapir.

Faldbakken hever et øyenbryn i ca. to sekunder og bestiller lunsj på Lorry.

- Det er interessant å lese de danske og tyske anmeldelsene. Å få gode tilbakemeldinger er sikkert viktig for følelsen av at det skjer noe, men det er også morsomt å treffe en annen lesergruppe. Recensjonen er forskjellig fra den norske. I danske og tyske anmeldelser har jeg ikke fått noen av de skivebommene som i enkelte anmeldelser her i landet.

Matias Faldbakken

Født 20. november 1973 i Hobro, Danmark. Vokste opp på Hamar.

Sønn av forfatter Knut Faldbakken og kunstner Gro Skåltveit. Storebror til Stefan Faldbakken, som er filmregissør.

Er forfatter og utdannet til billedkunstner.

Har gitt ut to bøker, «The Cocka Hola Company» (2001) og «Macht und Rebel» (2002) på Cappelen forlag. Begge er utgitt under pseudonymet Abo Rasul, angivelig for å ikke bli kjent som «sønnen til Knut».

Fikk i 2002 Den norske Bokhandlerforeningens forfatterstipend, Bjørnsonstipendet.

Inntekt i 2002: 269900 kroner, formue 0, skatt 128177 kroner

FALDBAKKEN SYNES

debatten om venstresida, som gikk i Klassekampen da «Macht und Rebel» ble utgitt, var interessant. Griseri-debatten i Dagbladet mener han var et sidespor. Noe av det som ble diskutert, er om det overhodet lenger finnes noe som kan provosere.

- Det er en todelt sak. På et kulturelt nivå er det fåfengt å søke provokasjon, men samtidig er det ikke vanskelig å rusle ut på gata og provosere noen, hvis man absolutt vil det. Fenomenet normforskyvning er interessant. Begge bøkene mine handler om voldsomt provoserende materiale, som behandles på det mest naturlige vis. Generelt er det interessant å se hvordan normer flyter.

«MACHT UND REBEL»

skal nå utgis på tysk. Akkurat det er Faldbakken litt spent på, ettersom nazisme tematiseres på en tilsynelatende tilforlatelig måte i romanen. Tittelen har klar henvisning til nazismens «Nacht und Nebel».

- Det tyske forlaget har sagt at de er klar for å ta den støyten. De mener det kommer en ny generasjon tyskere som er i stand til å behandle dette stoffet.

Faldbakken synes det er spennende å se hvordan romanene hans blir mottatt i ulike land og kulturer.

Til nå er «Cocka Hola Company» oversatt til tysk og russisk, «Macht und Rebel» er kommet ut på dansk og finsk.

- Kunst med politisk tilsnitt, sier Faldbakken om sine prosjekter.

I et tidligere intervju har han uttalt at oppmerksomheten, priser og gode kritikker er problematisk.

- Hva er poenget med politisk kunst hvis du ikke har et publikum?

- Å få gjennomført og offentliggjort et prosjekt er det samme som å miste potensialet sitt. Skjønner du hva jeg mener?

- ?

- Potensial er muligheten til å gjøre noe, men samtidig muligheten til å ikke gjøre noe. Det vanskelige spørsmålet er: Hvordan opprettholde et potensial?

Faldbakken stopper opp litt før han fortsetter. Prøver å gjøre tankene så tydelige som mulig. Antakelig ser han at fotograf og journalist har problemer med å henge med.

- Jeg er opptatt av momentet av forandring, sier han.

SOM BILLEDKUNSTNER

henvender Faldbakken seg til et annet publikum enn han gjør som forfatter.

- Det er vanskelig å skulle henvende seg til et stort, generelt publikum i forhold til ei lita gruppe. Hvem som helst kan kjøpe boka, men det er færre som får noe ut av en utstilling. Jeg prøver å tenke i begge baner. Billedkunsten har et smalt og ofte kresent publikum, mens mye litteratur etter min mening er mer en blanding mellom kunst og underholdning. Den har således bredere appell. Når man henvender seg bredt, kan man ikke annet enn å vente og se hva som kommer ut av det.

- Kunst brukes ofte som bulldoser for å rydde et område for ny bruk. Det kalles gentrifisering og er en kjent strategi som Gardar E. Einarson og jeg ville rette oppmerksomheten på med vårt Litago-prosjekt.

Vi plasserte en hvit puff i Bjørvika, i forbindelse med at byggearbeidene til den nye operaen skulle settes i gang. Vi fylte puffen med 40 bokser Litago-melk i fjorten dager. Det sies at Litago er vel så mye junkienes, som barnas, favorittdrikk. Vi ville lage en møteplass for nye og gamle brukere av Bjørvika. Gentrifisering er en diskutabel måte å bruke kunst på, sier han.

FALDBAKKENS KUNST

tar ham jorda rundt denne våren. I april skal det være en dramatisert opplesning av «The Cocka Hola Company» i München. I mai stiller han ut på Momentum i Moss, og i juni reiser han først til Frankfurter Kunstverein før turen går til Australia, hvor han skal delta på kunstbiennalen i Sydney.

- Hva viser du der?

- Et veggmaleri. En kjempeforstørrelse av slå-av-knappen nede i venstre hjørne på pc-en. Jeg viste det samme i Irland i 2002. Da het det «Shut Down». Nå skal jeg lage en Microsoft XP-versjon av det samme motivet som heter «Turn Off». I Sydney skal jeg male «Turn off»-knappen i størrelse 3,5 x 15 meter. Du kan godt kalle det «same shit, new wrapping». Utgangspunktet for utstillingen i Irland var å utfordre den nye teknologien. Macintosh har sitt europeiske hovedkvarter i Cork, stedet for utstillingen. Referansen til Microsoft Windows var uforståelig for alle mac-brukere. Min tilnærming var korporasjonsspesifikk. Nå i Sydney, med den nye versjonen, vil den leses mer som en emosjonell turn off, forklarer Faldbakken.

Han ser på bøkene sine som en forlengelse av billedkunsten.

- Jeg har en billedkunstintensjon med bøkene. Litteraturen blir en oppsamling for ideer jeg ikke får brukt andre steder.

- Å skrive blir en ventil?

- Ja, på en måte.

POLITISK KUNST: - Det er interessant å spørre seg hvorvidt et kunstverk kan være provoserende, sier Matias Faldbakken, forfatter og <P>billedkunstner som skaper kunst med et politisk tilsnitt.