Declan MacManus debuterte under navnet Elvis Costello i 1977. De siste åra er de første platene hans gitt ut i remastrede utgaver både en og to ganger med bonusspor.
Han har dessuten prøvd ut ulike samarbeidsformer, og dette er hans første solo-cd på mange år - etter prosjekter med blant andre The Brodsky Quartet, mezzosopranen Anne Sofie von Otter og easy listening-kongen Burt Bacharach.
Costello stivner aldri og velger ikke enkle løsninger, verken tekstlig eller musikalsk. «When I Was Cruel» er relativt kompleks, med et tidvis mørkt lydbilde, lag på lag av stemninger og referanser helt tilbake fra 70-tallsplatene hans og fram til i dag.
Her er elementer av rock, pop og jazz, som det sømmer seg en mann som har gjort crossover til noe av et varemerke.
Han spiller selv en lang rekke gitarer og leker seg med loops, men det mest iørefallende er hans arrangementer for blåserne - som på tre av låtene minner mest om et ivrig brassband. Hør bare på den intense «Episode Of Blonde» (med Steve Nieve fra The Attractions på piano), et høydepunkt sammen med «Alibi» (som han sang under landminekonserten i Oslo i januar), og ikke minst den messende og suggererende «When I Was Cruel No. 2». Her sampler han fra elektronikaartisten Minas «Un Bacio É Troppo Boco» og låner en tekstlinje fra Abbas «Dancing Queen»!
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger