Tysk prestisjemønstring, turistflørt i London - og stengt Astrup Fearnley.

Dagbladets kunstkritikere guider deg gjennom en kunstvår rik på opplevelser fra både ferskinger og flaggskip

 Kunstsesongen åpner på krykker fra nord til sør. Trondheim Kunstmuseum bygger om mens Astrup Fearnley i Oslo tar fatt på sin mye omtalte flyttesjau. Begge stenger midlertidig og frarøver byene sentrale visningssteder.

Astrup Fearnley låner i slumreperioden ut sine produksjoner av Bacon, Warhol og indisk samtidskunst til museer i Göteborg og Beijing, men tilbyr overraskende nok ikke noen programvirksomhet til oslopublikummet på alternativt, midlertidig sted. Først om åtte lange måneder åpner de i det nye Renzo Piano-bygget på Tjuvholmen.

Svenske lån I Trondheim har den nytilsatte direktøren Pontus Kyander hanket inn «Spiralen og Kvadratet», som vises i museets sekundærlokaler på Gråmølna mens hovedbygget, på den nye sjefens instruks, utbedres.

Det er Bonniers Konsthall i Stockholm som har produsert og låner ut den store gruppeutstillingen som spør hva som egentlig kan oversettes mellom språk og kulturer. Den er løselig inspirert av en brasiliansk novelle.

Trondheim Kunstmuseum skal under nytt lederskap prøve å sette den slumrende kunstbyen på kartet igjen. De  nyåpner med Kyanders internasjonale gruppeutstilling om nasjonalisme og fellesskap - ikke tilfeldig den 22 juli.

Nye topper Samme Kyander rakk å hente samme «Spiralen...» til Sørlandets Kunstmuseum før han ga seg som sjef der i fjor. Dermed får man også i Kristiansand oppleve svenske Öyvind Fahlström, thailandske Rirkrit Tiravanija og de tjuetalls andre deltagende kunstnerne.

Artikkelen fortsetter under annonsen

En rekke nye topp- og mellomledere ved norske kunstinstitusjoner - som Samtidsmuseet, Unge Kunstneres Samfund, Henie Onstad Kunstsenter, Kunstnernes Hus og Fotogalleriet, alle i Oslo - er utenlandske.

Så også Kyanders etterfølger i Kristiansand: danske Karin Hindsbo har ti års erfaring som kunstnerisk leder i Århus og København. Hennes program for museet skal være i gang på høstparten.

Festspill og ferskinger Når Oslo og Trondheim åpner, stenger Bergen: byens Kunsthall avvikler Festspillutstillingen med Marianne Heier fra 24. mai, og helt i tråd med denne samfunnskritiske kunstnerens stedsspesifikke metode blir på alternative visningssteder. Samtidig stenger nemlig salene for ombygging ut året.

SMÅ SKO I STORE: «Untitled (ABMA Shoes)» av Ann Cathrin November Høibo blir å se på galleriet Standard (Oslo) i januar. Foto: Vegard Kleven/Standard (Oslo).
SMÅ SKO I STORE: «Untitled (ABMA Shoes)» av Ann Cathrin November Høibo blir å se på galleriet Standard (Oslo) i januar. Foto: Vegard Kleven/Standard (Oslo). Vis mer

Før den tid kan du få med deg sørafrikansk fotografi av Santu Mofokeng, som åpner allerede, og senere blir det språklek med svenske Karl Holmqvist, som lover intet mindre enn en «avvisning av det jordiske».

I Oslo er det store forventninger til nyutdannede Ann Cathrin November Høibo. Hun er aktuell med to prosjekter: først på galleriet Standard (Oslo) i januar, deretter på Henie Onstad Kunstsenter utenfor byen i mars.

Høibo har bakgrunn i tekstil, men viser nå installasjonsartede verker. Standard kompletterer sin tre-på-rad av unge kunstnere som gjør sin debut i galleriet når Chadwick Rantanen (USA) og norske Anders Nordby følger Høibo.

Nordby og Høibo har begge tilknytning til hovedstadens usedvanlig rike scene av små, kunstnerdrevne lavbudsjettgallerier. Steder som Tidens Krav, Grünerløkka Kunsthall, Podium eller det hakket mindre døgnflueaktige initiativet 1857 er uvurderlige yngleplasser.

Famlende hovedarena På Nasjonalmuseets avdeling Samtidsmuseet vises de abstrakte skupturene til sterke Camilla Løw. For øvrig er ikke verken programmet eller formidlingen på langt nær så selvsikker som man skulle ønske seg av et nasjonalmuseum.

Nasjonalmuseet taper stort på en sammenligning med danskenes Louisiana og svenskenes Moderna Museet.

Men med en ny leder på plass i Sabrina van der Ley er det grunn til å følge med på utviklingen. En første, positiv indikasjon på nye grep er diskusjons- og forelesningsserien som allerede er i gang.

 VELETABLERT: Matias Faldbakken skal være med på den store mønstringen Documenta 13 i Kassel i Tyskland. Foto: Kristin Svorte/Dagbladet
VELETABLERT: Matias Faldbakken skal være med på den store mønstringen Documenta 13 i Kassel i Tyskland. Foto: Kristin Svorte/Dagbladet Vis mer

Med temaer som faktisk teller og relevante deltagere varsler serien at det kan være hold i van der Leys uttalte visjon om et mye mer aktivt og bevisst museum.

Neste arrangement holdes 16. februar: en diskusjon om kunst og politikk med blant andre polakken Artur Zmijewski, leder for årets våghals av en Berlinbiennale.

Action i förorten I Stockholm flekser man muskler på Tensta Konsthall, beliggende i den belastede forstaden nordvest for byen. Her har rivjernet Maria Lind tatt over - i 2010 en het kandidat da Moderna Museet ansatte ny toppsjef.

Hun starter med en stram og storstilt åpningsutstilling om temaet abstraksjon i henholdsvis kunst og økonomi. Norske, velbrukte Matias Faldbakken deltar sammen med spennende navn som Goldin+Senneby og Liam Gillick/Anton Vidokle.

Et gledelig frampek er at Tensta Konsthall i oktober skal presentere renessansekvinnen Marie-Louise Ekman - i dag leder for Dramaten i Stockholm, men fra 60-tallet av sentral i svensk billedkunst - i samarbeid med Henie Onstad Kunstsenter.

Polka dots i London Reiser vi utenlands ser vi fort at London er vertskap for OL i 2012.

Det kan forklare fantasiløse, men turistvennlige satsninger som Tate Moderns retrospektiv med traveren Damien Hirst.

Da frister det mer med det samme museets utstillinger med japanske, prikkegale Yayoi Kusama (82) og den danse- og økonomiutdannede Tino Seghal, som aldri viser objekter, men iscenesetter situasjoner med de besøkende i museumssalene.

HØYAKTUELL: Ann Cathrin November Høibo. Foto: Camilla Sune/Henie Onstad Kunstsenter
HØYAKTUELL: Ann Cathrin November Høibo. Foto: Camilla Sune/Henie Onstad Kunstsenter Vis mer

Og fikk du ikke med deg «The Modern Eye», Centre Pompidous mye omtalte Munch-utstilling som her hjemme har fungert som argumentasjon for Munchs storhet og viktigheten av å gi ham et skikkelig museum, turnerer den til London og Tate i juni.

I København bør utstillingen om Avantgardens Kvinner på Louisiana bli en hit, og til Malmö Konsthall kommer Bergen Kunsthall-produserte «Tetrachromat» med maleren Tauba Auerbach på besøk.
 
Hemmeligheter i Kassel På Armory Show i New York i mars har arrangørene i år valgt å vektlegge gallerier fra de nordiske landene i programmet «Focus: Nordic».

Ifølge oslogallerist Christian Torp er det oslogalleriene Dortmund Bodega og Noplace, Brussel-baserte D.O.R og Torp som er spesielt invitert til å delta på den tradisjonsrike messen.

Avslutningsvis er det i Tyskland det liten tvil om hva som er sesongens høydepunkter: våren er en eneste stor oppvarming før Artur Zmijewskis Berlinbiennale i april og Documenta 13 i juni.

Documenta arrangeres hvert femte år. Den store mønstringen i Kassel hvis åpningsarrangement markerer et dypt hugg i kunstårets primstav har i år seks norske kunstnere på programmet. Så langt er den offisielle versjonen at Matias Faldbakken og Hanna Ryggen er sikre navn.

For øvrig er det kryptisk annonsert at norske arbeidene vil være av en «elektronisk komponist» (trolig Arne Nordheim, ifølge Kunstkritikk), en «eldre, modernistisk skulptør», en «svært ung kvinne fra Bergen» og en «bio-økolog» fra samme by.
 

«INSTRUMENT»: Camilla Løw (Oslo, 1976) får en større presentasjon på Samtidsmuseet i Oslo i juni. Foto: Camilla Løw.
«INSTRUMENT»: Camilla Løw (Oslo, 1976) får en større presentasjon på Samtidsmuseet i Oslo i juni. Foto: Camilla Løw. Vis mer
 PAUSE: Astrup Fearnley Museeet har ikke planer om programvirksomhet mens de flytter fra Kvadraturen til Tjuvholmen i Oslo.
PAUSE: Astrup Fearnley Museeet har ikke planer om programvirksomhet mens de flytter fra Kvadraturen til Tjuvholmen i Oslo. Vis mer