Tyske ukeblader dømt for å spre falske rykter

Nå er det offentlig: Tysk ukepresses omtale av Mette-Marit er brudd på god presseskikk.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

BERLIN (Dagbladet): Den «tyske trønderen» Walter Keim ble trøtt av alle skandaleoppslagene i tysk presse om kronprinsfamilien i Norge.

Påstander om at Mette-Marit ikke tok seg skikkelig av sin eldste sønn, at barnet følte seg skjøvet til side fordi han ikke var med og vinket til folket den 17. mai og andre reinspikka løgner, provoserte Keim så voldsomt at han satte seg ned og skrev protester til det tyske Pressens Faglige Utvalg.

«Misbilligelse»

-  Det ble til åtte klager mot åtte forskjellige ukeblader, sier han til Dagbladet.-  Jeg ønsket å få slått fast at det faktisk er uetisk å finne opp og spre falske rykter om andre mennesker, også selv om de er medlemmer av et utenlandsk kongehus. Nå, etter fire måneders korrespondanse fram og tilbake, har jeg omsider fått melding fra det tyske Pressens Faglige Utvalg (PFU) om at alle klagene er behandlet og at alle er tatt til følge. Presserådet uttrykker «misbilligelse», som er den tredje sterkeste form for kritikk. Men den er ikke så alvorlig at bladene er forpliktet til å trykke avgjørelsen fra PFU.

-  Må ligge lavt

-  Hva bør Slottet foreta seg overfor ukepressa nå?

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer