SERIEMESTERE: Den nye TV-versjonen av «Das Boot» er et hederlig tilskudd til den nye gullalderen i tysk tv-drama. Video: Sky Original Production Vis mer Vis mer

TV-anmeldelse: «Das Boot»

Tyskerne kommer!

Tyskland har gjort kompromissløs selvransakelse til en egen kunstform.

TV: Mens vi her til lands fortsatt griper til vårt felles perlehalsbånd hver gang noen våger så mye som å antyde at nordmenns rolle under andre verdenskrig eksisterte på et gråtonespekter snarere enn et hvitt og svart sjakkbrett, har Tyskland gått i motsatt retning.

Den nasjonen som virkelig hadde et brokete forrige århundre har tatt tyren ved hornene og gjort kompromissløs selvransakelse til en kunstform. Bokstavelig talt. Med en stor og forbilledlig vilje til å dykke dypt i sitt eget, kollektive krigstraume, fryktløst virvle opp nasjonalt bunnslam og skam, og ta det med opp til overflaten for alle å se, har de omgjort forrige århundres verste skampletter til gripende, nyansert og – ikke minst – konstruktivt drama.

Konsekvensen er at Tyskland de siste åra har seilt opp som den kanskje mest spennende dramaserie-nasjonen i verden akkurat nå, anført av en rekke fabelaktige historiske dramaer som «Krigens Unge Hjerter», «Kudamm 56», «Deutschland 83» og ikke minst «Babylon Berlin».

Ulveflokk

Ubåt-serien «Das Boot» står støtt ved siden av disse, selv om den kanskje har færre kunstneriske – og flere melodramatiske – tilbøyeligheter enn f.eks. «Babylon Berlin». Den markedsføres som en oppfølger til den briljante, oscarnominerte 1981-filmen med samme navn, men utover settingen (og musikken, naturligvis) forholder den seg fint lite til den.

«Das Boot»

5 1 6

Krigsserie

2. januar kl 22:10
Beskrivelse:

Klaustrofobisk ubåtspenning og melodramatisk krigssåpe.

Kanal:

NRK1

«Under 100 favners trykk blir testosteron, adrenalin og armerte torpedoer til en høyeksplosiv miks.»
Se alle anmeldelser

Den er også basert på et utvidet kildemateriale fra Lothar-Günther Buchheim, forfatteren av originalboka.

Premisset er såre enkelt: Vi følger mannskapet på en av de mange undervannsfartøyene som utgjorde de fryktede «ulveflokkene» som senket de alliertes atlanterhavskonvoier under andre verdenskrig.

Året er 1942, og krigslykken er i ferd med å snu for tyskerne. Takket være nye strategier hos de allierte har ubåtene gått fra å være livsfarlige, terroriserende rovdyr i dypet til å bli PTSD-framkallende massegraver i stål. U-612 kalles ut på tokt og forlater havna i La Rochelle i nazikontrollerte Frankrike. Om bord er blant andre den unge telegrafisten Frank, som egentlig hadde helt andre planer enn å reise ut til sin sikre død under bølgene. Tilbake på kaia står søsteren Simone, som vikles inn i intriger med den franske motstandsbevegelsen.

Klaustrofobisk

Serien veksler mellom det klaustrofobiske livet i ubåten og dette ganske konvensjonelle krigssåpeopera-plottet på land, og dessverre vies sistnevnte hakket mer plass enn det kanskje burde i de to første episodene. Det skal sies at det er urettferdig å måtte dele plass med en så potent undersjanger som nettopp ubåtfilmen, med alt den har med seg av gratis dramaturgisk drivstoff i form av nervepirrende stillhet før stormen, ytre press (både billedlig og bokstavelig talt) og skjøre makthierarkier i en lukket trykkoker av et mikro-økosystem med sine helt egne skrevne og uskrevne naturlover. Under 100 favners trykk blir testosteron, adrenalin og armerte torpedoer til en høyeksplosiv miks.

Den umiddelbare innlevelsen en slik setting gir, gjør at man fra øyeblikk til øyeblikk glemmer at det er forsvarere av et av verdenshistoriens mest grusomme regimer man biter negler for. Men som så mye annet moderne, tysk tv-drama klarer «Das Boot» å balansere flere enn to tanker samtidig.

Der andre helst bare vil se helter og monstre i en bekvemmelig dikotomi, finner den i krigens grågrumsete farvann allmenne menneskeskjebner, og tvinger oss til å leve oss inn i dem, enten vi vil eller ikke. Ikke for å toe sine hender eller rosemale, men for å ta eierskap til historiens galskap, sånn at vi kan slippe å gjenta den.

(Anmeldelsen er basert på de to første av totalt åtte episoder.)