Tyver på samme marked

Sex og sløvsinn, penger og pornostjerne. Det blir nok verre neste gang.

Dagen derpå for Big Brother-deltakerne

Så er det ugjenkallelig over. Et halvt folk har angivelig fulgt interessert med på Big Brother. Nettavisene har levd høyt på deres glødende engasjement, som avfødte utallige debattinnlegg og hyppig behov for å renske vekk de verste.

TVNorge fikk tomillionersjuhundretusen stemmer på hvem som burde vinne den eneste premien. Virkelighets-tv største suksess. Men det er nok slik at mange har ringt flere ganger. Kanskje færre enn hver fjerde nordmann var villig til å spandere penger på Anita og Lars Joakim. Om det kan være en trøst.

Hypen satt løst i kveld hos programleder Arve Juritzen i kveld: -Dette er blitt et fenomen, kommenterte han dypsindig etter gledesbrølene.

Fenomen-alt var det vel også at han hentet inn pornostjernen Kyla Cole til kveldens finalefest?

Hva har det egentlig dreid seg om? Det spørs hvem du spør.

Noen har sikkert ventet i åndeløs spenning på neste sex-scene. Andre engasjerte seg sterkt i det mellommenneskelige spillet i bunkeren. Fant sin personlige favoritt, fulgte dennes opp- og nedturer og fortvilte når vedkommende ble utstemt.

Men de aller fleste har nok hatt et ganske avslappet forhold til programmet. Big Brother holdt praten i gang på skolevei og i røykerom.

Antakelig var deltakerne et noenlunde tverrsnitt av titterne. Noen ganske velartikulerte (Anette, Lars Joakim...). Andre virket nokså korte (Trond, Anne Mona.....). Men skinnet og tv-kameraene kan godt bedra.

Deltakerne i bunkeren på Fornebu er kanskje alle vinnere. Kjendisstatus gir nye venner og jobbmuligheter, selv om en forlovelse er brutt.

TVNorge har tapt penger og vunnet et dilemma: Hvordan skal suksessen videreføres? En ny runde Big Brother er trolig dødfødt. Deremd blir det Temptation Island neste gang. Slik kan kanalen som mangler ressurser, ambisjoner og publikum til å å lage kvalitetsfjernsyn, fortsette ferden mot et Harry-stempel så stort at selv ikke Juritzen orker bære det.

Underveis skal vi andre fortsette å skrive om fenomenet. Refererende, ironisk, blåøyd eller avslørende. Stort sett tyver på samme marked.